Rzecz o kształtowaniu tożsamości zawodowej nauczyciela

Main Article Content

Andrzej M. de Tchorzewki

Abstrakt

Podstawowym celem naukowym artykułu jest zwrócenie uwagi na jedno z ważnych zagadnień, które mieści się w obszarze pedeutologii. Dotyczy ono treści i zakresu nauczycielskiej tożsamości zawodowej, analizy jej źródeł i podstaw, a także atrybutów. Problemy wynikające z tych zagadnień zostały ujęte w strategię poszukiwań odpowiedzi na pytania o strukturę i dynamikę ich kształtowania się. Proces wywodu sprowadza się do odpowiedzi na pytanie o znaczenie nauczycielskiego etosu i generacji praw podmiotowych będących świadectwem zawodowej tożsamości. Ponadto wskazano w nim na rolę i istotę procesu dochodzenia nauczycieli do zawodowej tożsamości w czasach chaosu aksjonormatywnego. Przeprowadzona analiza zmierzała do opisu poznawczego, wyjaśnienia wraz z interpretacją głównego przedmiotu podjętego zagadnienia oraz aplikacji w postaci pytań otwartych skierowanych w zakończeniu do czytelników.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Adamski, F., de Tchorzewski, A.M. (red.) (1999). Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności. Kraków.
Ostrowska, U., de Tchorzewski A.M. (red.) (2002). Etos pedagogów i edukacji wobec problemów globalizacji. Bydgoszcz–Olsztyn.
Jasiński Z., Lewowicki, T. (2000). Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku. Opole: UO, WSP ZNP.
Kwiatkowska, H. (1997). Edukacja nauczycieli: konteksty – kategorie – praktyki. Warszawa: IBE.
Kwiatkowska, H., Lewowicki, T. (1995). Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli. Studia Pedagogiczne, 61.
Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza. Poznań–Olsztyn.
Pielachowski, J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań: eMPi2.
Siek, S. (1986). Formowanie osobowości. Warszawa: ATK.
Tchorzewski de, A.M. (2005). Formacja osobowościowa jako czynnik kształcenia nauczycieli. W: Edukacja – Szkoła – Nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma i J. Morbitzer. Kraków.
Tchorzewski de, A.M. (1993). Miejsce etyki i deontologii nauczycielskiej w polskiej myśli pedagogicznej. W: Problemy etyczno-deontologiczne zawodu nauczyciela w okresie przemian ustrojowych w Polsce, red. A.M. de Tchorzewski. Bydgoszcz.
Tchorzewski de, A.M. (1999). Nauczyciel w sytuacji konfliktu wartości. W: Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, red. J. Gnitecki i J. Rutkowiak. Warszawa–Poznań.
Tchorzewski de, A.M. (1994). Prawość jako zasadnicza postawa i powinność moralna nauczyciela. W: Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli, red. A.M. de Tchorzewski. Bydgoszcz.
Tchorzewski de, A.M. (1997). Doświadczanie wartości samego siebie jako źródło dochodzenia do własnej tożsamości. W: Doświadczanie samego siebie w procesach edukacyjnych, red. A.M. de Tchorzewski. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.
Tchorzewski de, A.M. (1999). Etyczno-deontologiczne aspekty działalności zawodowej w pracy nauczyciela akademickiego. W: Nauczyciele akademiccy w procesie kształcenia pedagogów, red. K. Duraj-Nowakowa. Kraków–Łódź.
Tchorzewski de, A.M. (2006). Etyka zawodu nauczyciela akademickiego. Między tradycją a współczesnością. W: Pedagogika szkoły wyższej, red. K. Jaskot. Szczecin: USz.
Tchorzewski de, A.M. (2016). Metafizyka i doświadczanie godności. W: Godność jako wartość i problem edukacyjny, red. I. Jazukiewicz, A.M. de Tchorzewski. Szczecin: Wyd. Usz.
Tchorzewski de, A.M. (2016). O potrzebie zmian w formacji profesjonalnej nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35, 3.
Tchorzewski de, A.M. (2013). Sprawności moralne nauczyciela jako wyraz świadomości wychowawczej i kultury pedagogicznej. W: Sprawności moralne wychowawcy, red. I. Jazukiewicz, E. Rojewska Szczecin: Usz.
Tchorzewski de, A.M. (2005). Prawość – atrybut czy aberracja w procesie kształcenia akademickiego. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 4 (92).
Tchorzewski de, A.M. (2016). Rudymentarne właściwości formacji osobowościowej nauczyciela-wychowawcy. W: Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, red. A. Karpińska i in. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Żechowska, B. (1995). O poznawaniu nauczyciela. Katowice: WSP.