Nauczyciel jako kreator wartości w wychowaniu muzycznym

Main Article Content

Elżbieta Szubertowska

Abstrakt

Obecna sytuacja kultury muzycznej społeczeństwa polskiego wymaga skutecznej edukacji dzieci i młodzieży, prowadzonej przez dobrze wykształconych nauczycieli. Jednak od wielu lat kandydaci na te kierunki studiów wykazują niski poziom wyjściowy swoich umiejętności i zainteresowań muzycznych. Nadrobienie tych braków w czasie studiów wymaga odważnych działań kadry pedagogicznej uczelni i podjęcia wzmożonych wysiłków na rzecz budowania wysokiej kultury muzycznej przyszłych nauczycieli. Oczekiwaną skuteczność działań nauczyciela w procesie wychowania muzycznego gwarantuje właściwa relacja między nauczycielem a uczniem oraz wyraźna w tych kontaktach identyfikacja nauczyciela z przekazywanymi wartościami.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Białkowski, A. (2012). Wprowadzenie. W: A. Białkowski (red.), Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce (s. 7-11). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Bonna, B. (2016). Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Jankowski, D. (1996). Edukacja kulturalna – aktywność artystyczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jankowski, W. (2006). Dlaczego z muzyką w szkole są kłopoty? Wybór prac diagnostycznych, informacyjnych i porównawczych. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.
Kamińska, B. (1997). Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży – ich poziom, rozwój i uwarunkowania. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.
Kaczmarczyk, A., Kątny, M. (2010). Nauczyciel – zawód, misja czy powołanie? Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 65-75.
Łobocki, M. (2005). W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli. W: W. Hörner i M. Szymański (red.), Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania (s. 92-102). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Manturzewska, M. (1999). Zdolności, kompetencje i postawy muzyczne naszej młodzieży w świetle wyników badań. W: M. Manturzewska (red.), Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego (s. 85-106). Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.
Mazur, P. (2015). Zawód nauczyciela w ciągu dziejów. Chełm: PWSZ.
Micherda, M. (2020). Takt pedagogiczny w działalności edukacyjnej nauczycieli muzyki. W: E. Kumik (red.), Muzyka w duecie z edukacją (s. 257-271). Łódź: Akademia Muzyczna, Katedra Edukacji Muzycznej.
Miszewski, J. Muzyka w szkole – zapomniane ogniwo w procesie edukacji i rozwoju, https://www.google.com/search?q=Miszewski+J.+%E2%80%9EMuzyka+w+szkole+zapomniane+ogniwo+w+procesie+edukacji+i+rozwoju%E2%80%9D&oq=Miszewski+J.+%E2%80%9EMuzyka+w+szkole++-+zapomniane+ogniwo+w+procesie+edukacji+ (dostęp: 10.05.2021).
Przerembska, V. (2008). Ideały wychowania w edukacji muzycznej w II Rzeczypospolitej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Przerembska, V. (2013). Pedagogiczne i filozoficzne podstawy nauczania muzyki w II Rzeczypospolitej. W: A. Michalski (red.), Tradycje myśli muzycznej w nauczaniu muzyki (s. 61-77). Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.
Prosnak, J. (1976). Polihymnia ucząca. Wychowanie muzyczne w Polsce od średniowiecza do dni dzisiejszych. Warszawa: WSiP.
Przychodzińska, M. (1989). Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa: WSiP.
Przychodzińska, M. (2011). Powszechne wychowanie muzyczne 1960-1990. Między koncepcją a realizacją (1). Wychowanie Muzyczne w Szkole, 3, 4-14.
Przychodzińska, M. (2005). Edukacja muzyczna dziś. Idee – pytania – niepokoje W: Edukacja Muzyczna, 1, 1, 7-38.
Rakowski, A. (2010). Powszechna edukacja muzyczna – historia narodowego niepowodzenia. W: A. Białkowski (red.), Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje (s. 119-129). Warszawa: Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”.
Szubertowska, E. (2003). Edukacja a kultura muzyczna młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Szubertowska, E. (2012). Kandydaci na nauczyciela wobec muzyki artystycznej (z badań i doświadczeń. W: J. Uchyła-Zroski (red.), Wartości w muzyce. Muzyka w środowisku społecznym, t. 4 (s. 310-319). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Szubertowska, E. (2013). Wybrane problemy kultury muzycznej młodzieży na przełomie XX i XXI wieku. Tendencje i dynamika przemian. W: A. Michalski (red.), Tradycje myśli muzycznej w nauczaniu muzyki (s. 115-127). Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.
Szubertowska, E. (2015), Nauczyciel w ocenach kandydatów do tego zawodu, W: B. Bonna (red.), Edukacja–Muzyka–Kultura. Implikacje pedagogiczne i historyczne (s. 53-73). Bydgoszcz: BTN – Prace Komisji Sztuki.
Tupieka-Buszmak, A. (2012). Kontrowersje wokół profilu kształcenia przyszłych nauczycieli muzyki, studentów kierunku „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej”. W: Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce (s. 165-179). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
Wierzbińska, J. (1925). Nauka śpiewu w szkole powszechnej. Muzyka i Śpiew, 8(53), 16.
https://www.google.com/search?q=Profesor+Graham+Welch+z+Uniwersytetu+Londy%C5%84skiego&oq=Profesor+Graham+Welch+z+Uniwersytetu+Londy%C5%84skiego&aqs=chrome..69i57.2801j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8. (dostęp: 20.05.21).