Wychowawcy klas w szkołach ogólnodostępnych wobec różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów – doświadczane trudności a źródła wsparcia

Main Article Content

Anna Ozga

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badań 79 wychowawców klas szkół podstawowych, których celem było poznanie sytuacji trudnych wynikających z realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów, a także ocen wsparcia zawodowego respondentów. Istotę tekstu stanowi analiza zależności korelacyjnych między analizowanymi zmiennymi. Uzyskane wyniki pokazują niewielką zależność między natężeniem trudności deklarowanych przez wychowawców i oceną możliwości uzyskania wsparcia zawodowego, jego dostępności i efektywności.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Badziukiewicz, B., Sałasiński, M. (2005). Vademecum wychowawcy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bednarkowa, W. (2010). O talentach w szkole czyli 7 wspaniałych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Bidziński, K. (2015). Związek między oceną wsparcia zawodowego uzyskiwanego przez nauczycieli a ich opiniami na temat odczuwanych trudności w realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Wychowanie na co dzień, 6, 8-14.
Bidziński, K., Ozga, A., Rutkowski, M. (2019). Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV-VI. W poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bulanda, D. (2008). Bezradność nauczycieli wobec uczniów sprawiających trudności dydaktyczno-wyrównawcze. W: Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik A (red.), Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły (s. 55-66). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Cybulska, R., Derewlana, H., Kacprzak, A., Pęczek, K., Łaska, B. (2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji: w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE.
Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czekaj, K., Zarzycka, A., Skierska-Pięta, K. (2011). Dobre praktyki – zawód wychowawca. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Fazlagić, A.J. (2003). Marketingowe zarządzanie szkołą. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Grzybowska, D. (1998). Szkoła specjalna – nauczanie czy wychowanie. W: H. Machel (red.), Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej (s. 54-59). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jachimczak, B. (2019). Nauczyciel w edukacji włączającej. W: I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 138-159). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Janowski, A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Janowski, A. (2002). Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kapcia, A., Wojnarowska, M. (opracowanie) (2015). W drodze do przywództwa edukacyjnego. Warszawa: ORE.
Ligus, R. (2018). „Wędrujące pojęcia i ujęcia”. Od integracji w szkole do pedagogiki inkluzji społeczno-kulturowej. W: B.D. Gołębniak i M. Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej (s. 25-44). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
NIK o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów; https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-pomocy-psychologiczno-pedagogicznej-dla-uczniow.html (dostęp: 15.04.2021).
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. 2020, poz. 1280.
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.
Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Ozga, A. (2017). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – model założony a rzeczywisty. W: E. Asmakovets, S. Koziej (red.), Człowiek w przestrzeni edukacyjnej współczesnego świata (s. 133-140). Kielce: Wydawnictwo UJK.
Róg, A. (2012). Nauczyciel – wychowawca. W: J. Mróz, K. Kaleta (red.), Umiejętności psychologiczno-pedagogiczne w pracy nauczyciela (s. 31-48). Kielce: ZNP.
Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej. W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 14-25). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Tomaszewski, T. (1975). Człowiek i otoczenie. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia (s. 13-36). Warszawa: PWN.