Troska o dziecko troską o jego opiekunów. Piecza zastępcza i adopcja w warunkach pandemii. Porównanie wyników sondaży 2021 i 2009

Main Article Content

Grażyna Gajewska

Abstrakt

W artykule skupiono uwagę na problematyce troski o dziecko i jego opiekunów w warunkach trwającej pandemii. Podjęto próbę przedstawienia stanu wiedzy na temat pieczy zastępczej i adopcji oraz rozwiązań systemowych w tym czasie. Wskazano niepokojące i pozytywne zdiagnozowane zjawiska, które zaistniały podczas pandemii koronawirusa oraz kierunki do dalszych analiz. Zaprezentowano dotąd niepublikowane wyniki autorskich badań przeprowadzonych wśród studentów – przyszłych opiekunów. Część z nich porównano z wynikami z roku 2009. Założono ustalenie dokonujących się zmian w pieczy zastępczej. Zwrócono uwagę na: jak najlepsze przygotowanie profesjonalistów i społeczeństwa do rozumienia i realizowania rodzicielstwa zastępczego i adopcyjnego, wsparcia funkcjonowania pieczy zastępczej, a przede wszystkim gotowości do zostania rodzicem zastępczym i adopcyjnym.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Basiaga, J., Łukasik, I. (2020). Kompetencje społeczne zawodowych rodziców zastępczych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 44-58. DOI: 10.5604/01.3001.0014.4253.
Błasiak, A., Pasierbek, W. (2020). Edytorial: W trosce o człowieka. Horyzonty Wychowania, 19(52), 5-6.
Gajewska, G.G. (2021). Piecza zastępcza w pandemii w percepcji osób zaangażowanych w jej sprawowanie. Horyzonty Wychowania. 20(53), 49-60. DOI: 10.35765/hw.1523.
Gajewska, G.G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW „Impuls”.
Gajewska, G. (2009a). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Gajewska, G. (2009b). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra: PEKW „Gaja”. Gajewska, G. (2009c). Rodzinna opieka zastępcza. Z perspektywy województwa lubuskiego. Zielona Góra: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Departament Polityki Społecznej – Regionalne Centrum Animacji Kultury.
Gajewska, G. (2006). O profesjonalizacji rodziców zastępczych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 19-24.
GUS. Piecza zastępcza w 2019 r. (14.05.2020r.). Pobrane 21.11.2020, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2019-roku,1,4.html.
GUS. Piecza zastępcza w 2020 r. (13.05.2021r.). Pobrane 29.07.2021, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/6000/1/5/1/piecza_zastepcza_w_2020_r.pdf
Harewska, N. (2016). Szanse i bariery w profesjonalizacji opiekunów zastępczych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 17-24.
Harewska, N. (2021). Profesjonalizacja w rodzinnej pieczy zastępczej. Niepublikowana praca dok- torska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ i promotora pomocniczego dr Elżbiety Turskiej. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Kocejko, M. (2021). Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 76-91.
Kolankiewicz, M. (2020). Zasady systemu pieczy zastępczej – dylematy praktyki. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 29-43. DOI: 10.5604/01.3001.0014.4252. Kotarbiński, T. (1976). Medytacje o życiu godziwym. Warszawa.
Krasiejko, I. (2021). Między wsparciem rodziny a ochroną dziecka przed krzywdzeniem – rola i za- dania asystenta rodziny w czasie pandemii w kontekście działań innych zawodów pomocowych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 13-37.
Kwaśnik, A. (2015). Społeczne postrzeganie adopcji przez studentów 1 roku studiów niestacjonarnych II stopnia. Na przykładzie kierunków ścisłych oraz pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: Archiwum Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie Pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Opozda, D., Parzyszek, M. (2019). Wstęp. W: D. Opozda, M. Parzyszek. Wychowanie w rodzinie w wybranych zagadnieniach pedagogicznych. Pedagogika rodziny w teorii i praktyce. T. 7. Prace Wydziału Nauk Społecznych 187. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Raport z badań UNICEF (7 września 2020 r.). Co najmniej 1/3 uczniów na świecie nie ma dostępu do nauki zdalnej podczas zamknięcia szkół z powodu COVID-19. Pobrano 8.10.2020, https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/wiadomosci/raport-unicef-co-najmniej-1-3-uczniow-na-swiecie--nie-ma-dostepu-do-nauki-zdalnej-podczas-zamkniecia-szkol-z-powodu-covid-19.
Ruszkowska, M. (2020). Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii.
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 67-75. DOI: 10.5604/01.3001.0014.5974.
Słownik synonimów języka polskiego, pobrano 9.04.2021, https://synonim.net/inaczej-troska+o+kogoś. Ruszkowska, M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U. z 2011 r., poz. 998, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20111490887.
Wielki słownik języka polskiego, pobrano 9.04.2021, https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=857&id_znaczenia=4028520&l=5.
Wojtowicz, S. (2018). Rola wolontariatu w uzyskaniu samodzielności dzieci w rodzinach zastępczych. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Grażyny Gajewskiej, prof. UZ. Zielona Góra: Archiwum Uniwersytetu Zielonogórskiego.