Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej: wyszukiwanie obszarów

Main Article Content

Mariusz Cichosz

Abstrakt

Problematyka wartości jest problematyką kluczową w naukach społecznych, także w pedagogice. Proces wychowania bowiem mocno osadzony jest i odwołuje się m.in.; do takich zagadnień, jak; wzory, wzorce i normy. One zaś są interpretowane aksjologicznie i uzyskują zawsze właśnie taką – aksjologiczną interpretację. Każda też z subdyscyplin pedagogicznych podejmuje to zagadnienie w sposób specyficzny i aspektywny. Dla pedagogiki społecznej obok już tradycyjnych obszarów poznawczych i interpretacyjnych w tym zakresie, jak przyjmowane koncepcje człowieka oraz życia społecznego ważny jest także obszar i problematyka zasad, w oparciu o które należy/można przekształcać – w procesie wychowania – świat społeczny. Jedną z nich jest zasada dobra wspólnego. Można postawić pytanie: do jakich tradycji nawiązuje w tym zakresie pedagogika społeczna, jak interpretuje tą zasadę oraz jakie są współczesne wyzwania z nią związane?

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Cichosz, M. (2013). O strukturze ontologicznej i aksjologicznej pedagogiki społecznej – w poszukiwaniu wartości, Wychowanie na co dzień, 3 (234).
Cichosz, M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków. Kowalczyk, S. (1994). Człowiek a społeczność. Lublin.
Krąpiec, M.A. (1979). Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin. Krucina, J. (1985). Dobro wspólne. In: Encyklopedia Katolicka. Vol. 3. Lublin. Majka, J. (1982). Filozofia społeczna. Wrocław.
Marzec-Holka, K. (2005) (ed.). Kapitał społeczny a nierówności. Kumulacja i redystrybucja, Bydgoszcz.
Marzec-Holka, K. (2003) (ed.) Pomoc społeczna – praca socjalna. Teoria i praktyka, vol. 1. Bydgoszcz.
Marzec-Holka, K. (2005) (ed.). Kapitał społeczny a nierówności. Kumulacja i redystrybucja. Bydgoszcz.
Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna. Academic textbook, vol. I and II. Warszawa. Przecławska, A., Theiss, W. (1993). Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse. In: A. Przecławska (ed.). Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań. Warszawa.
Theiss, B. (1994). Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5.
Theiss, M. (2007). Krewni, znajomi, obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna. Toruń.