Miłość i odpowiedzialność – wzajemne związki i zależności w perspektywie pedagogicznej LOVE AND RESPONSIBILITY – MUTUAL RELATIONSHIPS AND DEPENDENCIES IN A PEDAGOGICAL PERSPECTIVE
Main Article Content
Abstrakt
Przedmiotem analizy jest relacja miłości i odpowiedzialności, ujęta w aspekcie aksjologii pedagogicznej. Fundamentem i źródłem obu wartości jest natura osoby ludzkiej. Miłość i odpowiedzialność, różniąc się między sobą, mają wspólne elementy w zakresie przedmiotu oddziaływania (Bóg, człowiek), treści (dobro), są podobne w dynamice rozwoju, stopniowalności i mają dialogiczny charakter. Zarazem występują w określonych zależnościach: ontycznych (miłość nie istnieje bez odpowiedzialności) i rozwojowych (dojrzałość miłości jest wprost proporcjonalna do rozwoju odpowiedzialności). Związki i zależności między obu wartościami implikują konieczność równoczesnego i umiejętnego wychowania do miłości i odpowiedzialności, które w dużym stopniu decydują o integralnym rozwoju wychowanka, jego człowieczeństwa i dojrzałości. Jest to istotne zadanie dla wychowawcy, którego działalność powinna cechować miłość i odpowiedzialność wychowawcza.
Article Details
Bibliografia
Benedykt XVI (2009). Encyklika „Caritas in veritate”. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
Chałas, K. (2006). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki (t. 1). Lublin–Kielce: Jedność.
Chałas, K., Łobacz, M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej. Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Chłodna-Błach, I. (2016). Odpowiedzialność. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 670-672). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
Furmanek, W. (2011). Miłość – zagubiona wartość współczesnej pedagogiki. Rzeszów: Wydawnictwo Fosze.
Gudaniec, A. (2006). Miłość. W: Powszechna encyklopedia filozofii (t. 7, s. 237-242). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Hildebrand von, D. (1982). Fundamentalne postawy moralne. W: D. von Hildebrand, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner, Wobec wartości (s. 7-50). Poznań: Wydawnictwo Św. Wojciecha.
Kowalczyk, S. (1979). Bóg w myśli współczesnej. Problematyka Boga i religii u czołowych filozofów współczesnych. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Łuczyński, A. (2016). Odpowiedzialność wychowawcza. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 672-678). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
Maj, A. (2009). Miłość. W: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański, Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki (t. 4, s. 275-288). Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Ostrowska, K. (2004). W poszukiwaniu wartości, t. 1: Ja – inni. Kraków: Rubikon.
Podstawka, K. (2017). Młodzież szkolna wobec wartości moralnych, t. 1: Wartości moralne w stylach życia młodzieży. Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.
Rynio, A. (2019). Wychowanie do odpowiedzialności. Studium teorii i praktyki pedagogiki integralnej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Szymańska, M. (2016). Miłość wychowawcza. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 599-604). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
Wojtyła, K. (1962). Miłość i odpowiedzialność. Studium etyczne. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.