Internet jako źródło informacji na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu w opinii terapeutów i rodziców

Main Article Content

Jolanta Zielińska

Abstrakt

W artykule przedstawiono podstawy metodologii badań własnych opinii terapeutów i rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na temat Internetu jako źródła informacji o tym zaburzeniu rozwojowym. Przeprowadzono dyskusję uzyskanych najważniejszych wyników i wniosków oraz przedstawiono postulaty dla praktyki. Jako wprowadzenie do badań zamieszczono krótką charakterystykę Internetu jako źródła informacji oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu w świetle literatury przedmiotu.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Gaebel, W., Zielasek, J., Reed, G.M. (2017). Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11: koncepcje, metodologie oraz obecny status. Psychiatria Polska, 51(2), 169-195.
Jastrzębowska, G. (2019). Zaburzenia neurorozwojowe. Zmiany w podejściu teoretycznym i diagnostycznym. Logopedia, 48(1), 27-46.
Królikowska, A. (2006). Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w Internecie. W: D. Batorski, M. Maroda, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Markiewicz, K. (2015). Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD – ujęcie rozwojowe. W: B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Molga, A. (2016). Internet jako narzędzie komunikacji w opinii respondentów. Dydaktyka Informatyki, 11, 37-44.
Nowak, A., Krejtz, K. (2006). Internet z perspektywy nauk społecznych. W: D. Batorski, M. Maroda, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Pietras, T., Witusik, A. (2010). Autyzm – pozycja nozologiczna, charakterystyka kliniczna i diagnoza. W: T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (red.), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Continuo.
Pisula, E. (2000). Autyzm u dzieci. Diagnostyka, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: PWN.
Plichta, P. (2017). Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rynkiewicz, A., Kulik, M. (2013). Wystandaryzowane, interaktywne narzędzia do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu a nowe kryteria diagnostyczne DSM-5. Psychiatria, 10(2), 28-35.
Stankiewicz, K. (2004). Wpływ Internetu na percepcję wiarygodności informacji. W: L. Haber (red.), Społeczeństwo informacyjne – wizja czy rzeczywistość?, t. 2, wyd. II (s. 407-416). Kraków: Wydawnictwo AGH.
Szpunar, M. (2013). Wewnętrzny imperatyw pisania. Społeczne znaczenie i funkcje blogów. W: P. Plichta, J. Pyżalski (red.), Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej. Łódź: Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi.
Wodziński, M. (2020). Obraz spektrum autyzmu w dyskursie internetowym na przykładzie memów. W: P. Siuda, M. Pluta (red.), Kultura medialna i komunikacja społeczna. Internet, zdrowie i choroba – powiązania społeczne, kulturowe i edukacyjne, t. 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Wilk-Kołodziejczyk, D. (2004). Pozyskiwanie wiedzy w sieciach komputerowych z rozproszonych źródeł informacji. W: L. Haber (red.), Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość? Kraków: Wydawnictwo AGH.