Orientacja na procesy uczenia się w polityce edukacyjnej Singapuru (aksjologiczne aspekty zmiany paradygmatu) (Aksjologiczne aspekty zmiany paradygmatu)
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest rozpoznanie uwarunkowań zmiany podejścia w orientacji na rozwój szkoły i procesy uczenia się oraz wprowadzanych interwencji politycznych zmieniających oblicze singapurskich szkół. Przyjmowane w systemie szkolnym koncepcje i rozwiązania stanowią o edukacyjnym sukcesie tego kraju. Analizowane w artykule reformy i interwencje polityczne pozwalają lepiej zrozumieć politykę edukacyjną i skuteczne wdrożenia ukierunkowane na procesy uczenia się jako warunek szybkiego reagowania szkół na zmiany. Wnioski przedstawione w artykule opierają się głównie na przeglądzie literatury przedmiotu, podejmowanych przez badaczy badaniach i analizie dokumentów źródłowych.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Barber, M., Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. London: McKinsey & Company.
Chałas, K. (2004). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. T. 1. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Chałas, K. (2018). Przyszłość należy do świadomych i aktywnych obywateli. Jakie kompetencje są im niezbędne? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna). W: S. M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości (s. 30-67). Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Chiang, C. F. (1999). Education: New directions. W: G. L. Ooi, R. S. Rajan (red.), Singapore: the year in review 1998 (s. 65-76). Singapore: Times Academic Press.
Darling-Hammond, L., Rothman, R. (red.) (2011). Teacher and leader effectiveness in high-performing education systems. Washington, DC: Alliance for Excellent Education–Stanford, CA: Stanford Center for Opportunity Policy in Education.
Dziaczkowska, L. (2016). Wspólnota. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
External Review Team. (1997). Learning, creating, and communicating: A Curriculum review. Singapore: Ministry of Education.
Fullan, M. (1993). Why teachers must become change. Educational Leadership, 50 (6), 12-17.
Fullan, M. (2006). Leading professional learning. The School Administrator, 10-14. https:// michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2016/06/13396072310.pdf [dostęp: listopad 2018].
Gromkowska-Melosik, A. (2015). Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Harris, A., Chrispeels, J. (red.) (2008). International perspectives on school improvement. London: Routledge.
Hattie, J. (2009). Visible learning. Abingdon: Routledge.
IBE. (2016). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. Wyniki Badania 2015 w Polsce. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
IMD. (2020). World Competitiveness Ranking. https://worldcompetitiveness.imd.org/rankings/ WCY [dostęp: 15.12.2020].
Kwiatkowski, S. T., Nowosad, I. (2018). System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością. Studia Edukacyjne, 47, 147-171.
Lee, D., Tay, W. Y., Hong, H. (2015). Professional learning communities: A movement for leacher-led professionalism (NIE Working Paper Series No. 6). Singapore: National Institute of Education.
Lee, S. K., Goh, C. B., Fredriksen, B., Tan, J. P. (red.) (2008). Toward a better future: Education and training for economic development in Singapore since 1965. Washington, DC: The World Bank.
Louis, K. S., Smith, B. (1991). Restructuring, teacher engagement and school culture: Perspectives on school reform and the improvement of teacher’s work. School Effectiveness and School Improvement, 2, 34-53.
Luke, A., Freebody, P., Shun, L., Gopinathan, S. (2005). Towards research-based innovation and reform: Singapore schooling in transition. Asia Pacific Journal of Education, 25(1), 225-238.
MOE, Ministry of Education (1997). Masterplan for Information Technology in Education. Singapore, MOE.
MOE, Ministry of Education (2020). Academy of Singapore Teacher. https://academyofsingaporetea chers.moe.edu.sg/programmes-publications/professional-development-programmes/outstanding- educator-in-residence-oeir-programme [dostęp: 11.11.2020].
Ng, E. H. (2008). Speech by Dr Ng Eng Hen, Minister for Education, Ministry of Education Website. www.moe.gov.sg.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP.
Nowosad, I. (2011). O potrzebie integralnego podejścia do zmian w edukacji szkolnej. Od zmian w szkole do zmiany szkoły. Studia Pedagogiczne, 64, 27-42.
Nowosad, I. (2018). Polityka edukacyjna Singapuru. Orientacja na jakość i efektywność. W: R. Nowakowska-Siuta, K. Dmitruk-Sierocińska (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowosad, I. (2020). Professional Learning Community (PLC) w Singapurze: możliwości i ograniczenia w kształtowaniu wysokiej jakości edukacji. Rocznik Pedagogiczny, 43, 63-79.
OECD. (2011). Lessons from PISA for the United States, strong performers and successful reformers in education. Paris: OECD Publishing.
Schleicher, A. (2019). Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku. Tłum. K. Kwiatosz. Warszawa: Związek Nauczycielstwa Polskiego–Fundacja im. Friedricha Eberta. Przedstawicielstwo w Polsce.
Siegień, A. J. (2005). Paradygmat. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Słownik języka polskiego (1996). Red. W. Doroszewski. T. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Słownik wyrazów obcych (1980). Red. J. Tokarski. Warszawa: PWN.
Suwalska, A. (2018). Culture of teaching in finnish schools in context of educational change. Polish Journal of Educational Studies, 71(1), 112-122. DOI: 10.2478/poljes-2018-0010
Suwalska, A. (2019). The direction of educational reforms and challenges for sustainable development in Finnish education. Forum Pedagogiczne, 9(2/2), 259-269. DOI: 10.21697/ fp.2019.2.43
Stoll, L., Reynolds, D., Creemers, B., Hopkins, D. (1996). Merging school effectiveness and school improvement: Practical examples. W: R. Bollen, B. P. M. Creemers, D. Hopkins, N. Lagerweij, D. Reynolds, L. Stoll, (red.), Making good schools. Linking school effectiveness and improvement (s. 113-147). London–New York: Routledge.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tan, C., Ng, P. T. (2007). Dynamics of change: Decentralised centralism of Education in Singapore. Journal of Educational Change, 8(2), 155-168. DOI: 10.1007/s10833-006-9016-4
Welland, A. P. (2004). Jak żegnać lokalne paradygmaty? O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu. Kultura i Społeczeństwo, 1, 208.
Chałas, K. (2004). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. T. 1. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Chałas, K. (2018). Przyszłość należy do świadomych i aktywnych obywateli. Jakie kompetencje są im niezbędne? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna). W: S. M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości (s. 30-67). Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Chiang, C. F. (1999). Education: New directions. W: G. L. Ooi, R. S. Rajan (red.), Singapore: the year in review 1998 (s. 65-76). Singapore: Times Academic Press.
Darling-Hammond, L., Rothman, R. (red.) (2011). Teacher and leader effectiveness in high-performing education systems. Washington, DC: Alliance for Excellent Education–Stanford, CA: Stanford Center for Opportunity Policy in Education.
Dziaczkowska, L. (2016). Wspólnota. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
External Review Team. (1997). Learning, creating, and communicating: A Curriculum review. Singapore: Ministry of Education.
Fullan, M. (1993). Why teachers must become change. Educational Leadership, 50 (6), 12-17.
Fullan, M. (2006). Leading professional learning. The School Administrator, 10-14. https:// michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2016/06/13396072310.pdf [dostęp: listopad 2018].
Gromkowska-Melosik, A. (2015). Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Harris, A., Chrispeels, J. (red.) (2008). International perspectives on school improvement. London: Routledge.
Hattie, J. (2009). Visible learning. Abingdon: Routledge.
IBE. (2016). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. Wyniki Badania 2015 w Polsce. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
IMD. (2020). World Competitiveness Ranking. https://worldcompetitiveness.imd.org/rankings/ WCY [dostęp: 15.12.2020].
Kwiatkowski, S. T., Nowosad, I. (2018). System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością. Studia Edukacyjne, 47, 147-171.
Lee, D., Tay, W. Y., Hong, H. (2015). Professional learning communities: A movement for leacher-led professionalism (NIE Working Paper Series No. 6). Singapore: National Institute of Education.
Lee, S. K., Goh, C. B., Fredriksen, B., Tan, J. P. (red.) (2008). Toward a better future: Education and training for economic development in Singapore since 1965. Washington, DC: The World Bank.
Louis, K. S., Smith, B. (1991). Restructuring, teacher engagement and school culture: Perspectives on school reform and the improvement of teacher’s work. School Effectiveness and School Improvement, 2, 34-53.
Luke, A., Freebody, P., Shun, L., Gopinathan, S. (2005). Towards research-based innovation and reform: Singapore schooling in transition. Asia Pacific Journal of Education, 25(1), 225-238.
MOE, Ministry of Education (1997). Masterplan for Information Technology in Education. Singapore, MOE.
MOE, Ministry of Education (2020). Academy of Singapore Teacher. https://academyofsingaporetea chers.moe.edu.sg/programmes-publications/professional-development-programmes/outstanding- educator-in-residence-oeir-programme [dostęp: 11.11.2020].
Ng, E. H. (2008). Speech by Dr Ng Eng Hen, Minister for Education, Ministry of Education Website. www.moe.gov.sg.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP.
Nowosad, I. (2011). O potrzebie integralnego podejścia do zmian w edukacji szkolnej. Od zmian w szkole do zmiany szkoły. Studia Pedagogiczne, 64, 27-42.
Nowosad, I. (2018). Polityka edukacyjna Singapuru. Orientacja na jakość i efektywność. W: R. Nowakowska-Siuta, K. Dmitruk-Sierocińska (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowosad, I. (2020). Professional Learning Community (PLC) w Singapurze: możliwości i ograniczenia w kształtowaniu wysokiej jakości edukacji. Rocznik Pedagogiczny, 43, 63-79.
OECD. (2011). Lessons from PISA for the United States, strong performers and successful reformers in education. Paris: OECD Publishing.
Schleicher, A. (2019). Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku. Tłum. K. Kwiatosz. Warszawa: Związek Nauczycielstwa Polskiego–Fundacja im. Friedricha Eberta. Przedstawicielstwo w Polsce.
Siegień, A. J. (2005). Paradygmat. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Słownik języka polskiego (1996). Red. W. Doroszewski. T. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Słownik wyrazów obcych (1980). Red. J. Tokarski. Warszawa: PWN.
Suwalska, A. (2018). Culture of teaching in finnish schools in context of educational change. Polish Journal of Educational Studies, 71(1), 112-122. DOI: 10.2478/poljes-2018-0010
Suwalska, A. (2019). The direction of educational reforms and challenges for sustainable development in Finnish education. Forum Pedagogiczne, 9(2/2), 259-269. DOI: 10.21697/ fp.2019.2.43
Stoll, L., Reynolds, D., Creemers, B., Hopkins, D. (1996). Merging school effectiveness and school improvement: Practical examples. W: R. Bollen, B. P. M. Creemers, D. Hopkins, N. Lagerweij, D. Reynolds, L. Stoll, (red.), Making good schools. Linking school effectiveness and improvement (s. 113-147). London–New York: Routledge.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tan, C., Ng, P. T. (2007). Dynamics of change: Decentralised centralism of Education in Singapore. Journal of Educational Change, 8(2), 155-168. DOI: 10.1007/s10833-006-9016-4
Welland, A. P. (2004). Jak żegnać lokalne paradygmaty? O metodologii wywiadu i naukowych wspólnotach dyskursu. Kultura i Społeczeństwo, 1, 208.