Zjawisko lęku w personalistycznej perspektywie

Main Article Content

Adam Maj

Abstrakt

Lęk jest doświadczeniem osobowym. Wymaga holistycznej i integralnej interwencji, której teoretyczną podstawę może stanowić pedagogika personalistyczna. W jej centrum jest kategoria osoby, jej godność, rozumność, wolność, zdolność do miłości. W ujęciu chrześcijańskim także miłosierdzie. Te kategorie określają realistyczną przestrzeń integralnej aktywności wychowawczej i terapeutycznej nauczyciela wobec wychowanka doświadczającego lęku.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (2020). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Wrocław: Edra Urban & Partner.
Bagrowicz, J. (2000). Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Bryńska, A. (2005). Zaburzenia lękowe i zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 147-178). Warszawa: PZWL.
Chałas, K. (2007). Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Chałas, K., (2006). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1. Lublin–Kielce: Jedność.
Dec, I. (2008). Personalizm w filozofii (próba systematyzacji). W: M. Rusecki (red.), Personalizm polski. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Frankl, V.E. (1984). Homo Patiens. Warszawa: PAX.
Harwas-Napierała, B. (1987). Czynniki społeczno-rodzinne w kształtowaniu się lęku u młodzieży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Hołub, G. (2010). Pacjent jako osoba. W: W. Chańska, J. Hartman (red.), Bioetyka w zawodzie lekarza (s. 39-48). Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Jan Paweł II (1988). W imię przyszłości kultury. Przemówienie w UNESCO (2.06.1980). W: M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula (red.), Jan Paweł II. Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie (s. 51-68). Rzym–Lublin: RW KUL.
Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Janowski, K. (2004). Lęk. Aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia katolicka, t. X (s. 924-926). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kępiński, A. (2002). Lęk. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kowalczyk, S. (2000). Wolność naturą i prawem człowieka. Indywidualny i społeczny wymiar wolności. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
Krąpiec, M.A. (1991). Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Krąpiec, M.A. (1998). Człowiek jest osobą. W: M. Wójcik (red.), Człowiek. Osoba. Płeć (s. 31-56). Łomianki: Pomoc Rodzinie.
Kunowski, S. (1996). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Mastalski, J. (1998). Elementy teorii wychowania dla katechetów. W: M. Śnieżyński (red.), Pedagogika w katechezie (s. 73-93). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Möller, H.J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych. Psychiatria Polsk, 52(4), 611-628.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Obuchowska, I. (1993). Lęk, lęk szkolny. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 344-346). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Popek, L. (2004). Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie. W: I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży (s. 129-141). Warszawa: PWZL.
Ramsey, P. (1977). Pacjent jest osobą. Warszawa: PAX.
Reber, A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej (2017) w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017, poz. 1591 z póź. zm.).
Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sillamy, N. (1994). Słownik psychologii. Katowice: „Książnica”.
Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Impuls.
Szostek, A. (1988). Wokół godności, prawdy i miłości. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Werka, T., Zagrodzka, J. (2009). Strach i lęk w świetle badań neurobiologicznych. W: M. Fajkowska, B. Szymura (red.), Lęk: geneza, mechanizmy, funkcje (s. 17-25). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.