Adaptacja dzieci do lat trzech do instytucjonalnych form opieki na przykładzie żłobków lubelskich
Main Article Content
Abstrakt
Przygotowanie i przejście przez proces adaptacji najmłodszych dzieci do instytucji zbiorowej opieki, tj. do żłobków lub klubów malucha, jest niezwykle ważnym zadaniem dla rodziców i opiekunów dzieci, które powierzane są opiece żłobkowej. Adaptacja dzieci poniżej trzeciego roku życia do warunków opieki grupowej jest rzadko podejmowanym zagadnieniem w badaniach naukowych. Celem artykułu jest ukazanie procesu adaptacji małych dzieci do instytucjonalnych form opieki na przykładzie żłobków lubelskich. Artykuł opisuje zarówno procedury stosowane w żłobkach lubelskich optymalizujące proces adaptacji w placówkach, jak i zachowania i emocje dzieci towarzyszące radzeniu sobie ze stresem związanym z adaptacją. Artykuł powstał przy współpracy z Miejskim Zespołem Żłobków w Lublinie, Zespołem Żłobków „Szczęśliwych Maluch” w Lublinie oraz Przedszkolem Krasnal w Turce koło Lublina. W wyżej wymienionych instytucjach przeprowadzono badania z udziałem personelu i nowo przybyłych do placówek dzieci. Łącznie przebadano 120 dzieci w wieku od 7 miesięcy do 2,5 lat.
Article Details
Bibliografia
Bielecka, M. (1999). Adaptacja dziecka w żłobku. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 2(11), 83-82.
Brzezińska, A., Czub, M., Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4(120), 5-21.
Builetyn Informacji Publicznej (2020). Miejski Zespół Żłobków w Lublinie. Samorząd Miasta Lublina. Pobrane z: https://nr1.zlobki.lublin.eu/o-nr-1/ (dostęp: 31.01.2020).
Builetyn Informacji Publicznej (2020). Miejski Zespół Żłobków w Lublinie. Samorząd Miasta Lublina. Pobrane z: https://nr7.zlobki.lublin.eu/o-nr-7/615-2/ (dostęp: 31.01.2020).
Builetyn Informacji Publicznej (2020). Miejski Zespół Żłobków w Lublinie. Samorząd Miasta Lublina. Pobrane z: https://zlobki.lublin.eu/dla-twojego-dziecka/ (dostęp: 31.01.2020).
Czub, T. (2013). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka (s. 90-91). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dettling, A.C. i in. (2000). Quality of care and temperament determine changes in cortisol contrentations over the day for young children in childcare. Psychoneuroendocrinology, Nov; 25(8), 819-836.
Dettling, A.C., Gunnar, M.R., Donzella, B. (1999). Cortisol levels of young children in full-day childcare centers: relation with age and temperament. Psychoneuroendocrinology, July, 24(5), 519-536.
Dolto, F. (2002). Zrozumieć dziecko. Warszawa: Jacek Santorski,
Goldberg, S. (2013). Attachement and Developement. New York: Routledge.
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klim-Klimaszewska, A. (2006). Adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
Kopaczyńska-Sikorska, J. Zdańska-Bricken, M. (1985). Adaptacja dziecka do środowiska żłobkowego. Wychowanie w przedszkolu, 7-8.
Koźmińska, I. (2017). Więź kontra żłobki, http://www.iumw.pl/wiez-kontra-zlobki.html (dostęp: 31.01.2020).
Krauze-Sikorska, H. (2016). Determinanty fizycznego i psychospołecznego rozwoju małego dziecka. W: H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska (red.), Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń (s. 131-152). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM,
Kuszak, K. (2016). Małe dziecko w środowisku dorosłych. O budowaniu pozytywnej więzi z opiekunem. W: H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska (red.), Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń (s. 71-95). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM..
Lubowiecka, J., Suświłło, M. (1997). Wybrane problemy wczesnej edukacji. Część I. Adaptacja w przedszkolu. Olsztyn: Studio Poligrafii Komputerowej „SQL”.
Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.
Modrzewski, J. (2003). Adaptacja społeczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1. A–F ( s. 26). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pacso Fearon, R.M., Groh, A.M., Bakermans-Kranenburg, M.J., van IJzendoorn, M.H., Roisman, G.I. (2016). Attachment and developmental psychopathology. W: D. Cicchetti (red.), Developmental psychopathology (s. 325-385). Wiley New Jersey: Uniwersity of North California.
Przedszkole Krasnal (2017). Pierwszy dzień w przedszkolu; https://krasnal.eu/porady/pierwszy-dzien-przedszkolu/ (dostęp: 31.01.2020).
Sadowska, K. (2018). Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Schaffer, H.R. (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
Siegel, D.J. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo U.J.
Świdrak, E. (2020). Funkcje żłobków polskich od zakończenia II wojny światowej do początków XXI wieku na przykładzie żłobków lubelskich. Biuletyn Historii Wychowania 41 [w druku].
Vasta, R. Haith, M.M., Miller, S.A. (2004). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
Żłobek Szczęśliwych Maluchów (2020). Adaptacja, https://szczesliwymaluch.pl/adaptacja/ (dostęp: 31.01.2020).