Aktualność myśli pedagogicznej o. Jacka Woronieckiego

Main Article Content

Alina Rynio

Abstrakt

Autorka artykułu przekonuje o potrzebie pamięci o osobie i nauczaniu o. Jacka Woronieckiego. W ogólności przybliża, kim był i poprzez co zasłużył sobie na pamięć potomnych. Wskazuje, na czym polegał wkład Woronieckiego w rozwój pedagogiki jako takiej, a pedagogiki katolickiej w szczególności. W tym celu przywołuje argumenty, za sprawą których  poglądy o. Jacka Woronieckiego dotyczące rozumienia kwestii wychowania i roli wychowawcy czy autorytetu w wychowaniu wytrzymują próbę czasu.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Alina Rynio, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych

Dr hab. Alina Rynio – Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej, Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

Bibliografia

Bednarski, F.W. (1982). Zagadnienia pedagogiczne. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy Veritas.
Boużyk, M.M. (2015). Myśl pedagogiczna Jacka (Adama) Woronieckiego w wybranych publikacjach z okresu 1903-1918. Polska Myśl Pedagogiczna, 1, 221-240.
Boużyk, M.M. (2016). Jacek Woroniecki o modlitwie jako czynniku doskonalącym naturę ludzką. Rocznik Tomistyczny, 357-373.
Człowiek – moralność – wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego (2000), red. J. Gałkowski, M.L. Niedziela. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Czupryn, B. (1999). Antropologiczne podstawy teorii wychowania według Woronieckiego. Człowiek w Kulturze, 12, 23-29.
Gałkowski, S. (1998). Ku dobru. Aktualność filozofii wychowania Jacka Woronieckiego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Gałkowski, S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Horowski, J. (2007). Paedagogia perennis w dobie postmodernizmu: wychowawcze koncepcje o. Jacka Woronieckiego a kultura przełomu XX i XXI wieku. Toruń: Adam Marszałek.
Horowski, J. (2016). Wstyd a rozwój moralny: o antropologicznych fundamentach neotomistycznej teorii wychowania moralnego. Polska Myśl Pedagogiczna, 2, 231-244.
Jabłońska, J.L. (1996). Autorytet wychowawcy w koncepcjach pedagogicznych Heleny Radlińskiej i o. Jacka Woronieckiego OP. Kultura i Edukacja, 4, 93-104.
Kalinowska, K. (1999). „Nie grzebać w przeszłości, ale z całym zapałem patrzeć w przyszłość” – na 50. rocznicę śmierci o. Jacka Woronieckiego. Paedagogia Christiana, 4, 177-187.
Kamińska, W. (2000). O poszukiwaniu idei paedagogiae perennis we współczesnym modelu edukacyjnym. W: J. Gałkowski, M.L. Niedziela OP (red.), Człowiek – moralność – wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (s. 137-144). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Karolewicz, G. (2006). Ojciec Jacek Woroniecki (1878-1949) jako wychowawca inteligencji katolickiej. W: E.J. Kryńska (red.), Ideały wychowania i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. 2 (s. 149-158). Białystok: Trans Humana.
Karpińska, B. (2002). Aktualności „Katolickiej etyki wychowawczej” Jacka Woronieckiego OP. Pedagogika Społeczna, 3, 12132.
Kiereś, B. (2017). Człowiek i wychowanie: od osoby do osobowości. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kostkiewicz, J. (2009). Potencjalność podmiotu wychowania w ujęciu antropologii katolickiej. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Nauki Humanistyczno-Społeczne, Pedagogika, 25, 11-27.
Kostkiewicz, J. (2013). Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krasnodębski, M. (2009). Pedagogika Jacka Woronieckiego i Feliksa Wojciecha Bednarskiego jako egzemplifikacja etyki tomizmu tradycyjnego. Studia Ełckie, 11, 29-58.
Król, R. (2015). Klasyczny ideał wychowania w kręgu wartości tradycyjnych. Warszawa–Łódź: Heliodor.
Marchlewicz, L. (1999). Koncepcja pedagogiki w pismach o. Jacka Woronieckiego (1878-1949). Życie i Myśl, 4, 91-94.
Olbrycht, K. (2007). O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Toruń: Adam Marszałek.
Polak, R. (1999). Jacek Woroniecki – życie i twórczość naukowa. Człowiek i Kultura, 12, 214-240.
Polak, R. (1999). Jacka Woronieckiego głos w sprawie programów szkolnych, cech osobowych nauczyciela oraz zadań wychowawczych szkoły w okresie II Rzeczypospolitej. Człowiek w Kulturze, 12, 45-62.
Polak, R. (2004). Jacka Woronieckiego pedagogia cnót. Cywilizacja, nr 10, 137-147.
Polak, R. (2011). Woroniecki Jacek Adam. W: Encyklopedia filozofii polskiej, t. 2 (s. 838-841). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Polak, R. (2017). Człowiek i moralność w myśli Jacka Woronieckiego OP. Filozoficzne podstawy katolickiej etyki wychowawczej i jej zasady. Warszawa-Radzymin: Wydawnictwo von borowiecky.
Potocki, A. (2000). Problemy wychowawcze w publicystyce Jacka Woronieckiego OP. W: J. Gałkowski, M.L. Niedziela (red.), Człowiek – moralność – wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (s. 119-135). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Radzcki, K. (2011). Prowadzić w życie: antropologiczne podstawy wychowania u Jacka Woronieckiego. Wrocław: Tum Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Rembierz, M. (1999). „Sensus catholicus”: uniwersalizm, obiektywizm, realizm. Myśl filozoficzno-teologiczna i działalność pedagogiczno-duszpasterska Jacka Woronieckiego OP w rozprawach i wspomnieniach Stefana Swieżawskiego. W: Człowiek – moralność – wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (s. 207-233). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Robaczewski, M. (1999). Doskonałość człowieka celem wychowania. Człowiek w Kulturze, 14, 31-35.
Rynio, A., Tomczyk, M. (2012). Sprawności moralne jako elementy konstytutywne w formowaniu moralnego charakteru człowieka w twórczości o. Jacka Woronieckiego. W: I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska (red.), Sprawności moralne w wychowaniu – wyzwania i rzeczywistość (s. 13-47). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Skrzyniarz, R. (2017). Modlitwa i jej rozumienie w życiu studentów. Uwagi pedagogiczne. Biografistyka Pedagogiczna, 1, 295-320.
Śleziński, K. (2016). Założenia realizmu ontologicznego i aksjologicznego w koncepcji wychowania Jacka Woronieckiego. Polska Myśl Pedagogiczna, 2, 175-187.
Walewander, E. (2007). Pedagogia katolicka w diecezji lubelskiej 1918-1939. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wistuba, G. (2003). Ojca Jacka Woronieckiego pedagogia perennis. Cywilizacja,7, 235-246.
Woroniecki, J. (1938). Wady moralne i stopnie ich nasilenia. Szkoła Chrystusowa, 9(11), 241-249.
Woroniecki, J. (1947). Program pedagogiki katolickiej. Ateneum Kapłańskie, 47, 3-28.
Woroniecki, J. (1961). Wychowanie człowieka. Pisma wybrane, wybór W.K. Szymański, opr. J. Kołątaj. Kraków: Znak.
Woroniecki, J. (2000a). Katolicka etyka wychowawcza: Etyka Ogólna, t. 1. Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej–Wydawnictwo KUL.
Woroniecki, J. (2000b). Katolicka etyka wychowawcza: Etyka szczegółowa, t. 2 (cz. I. i cz. II). Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej–Wydawnictwo KUL.

Inne teksty tego samego autora