Wychowanie społeczne w ujęciu Jacka Woronieckiego. Uwagi wstępne
Main Article Content
Abstrakt
Zagadnienia związane z wychowaniem społecznym człowieka były szczególnym przedmiotem zainteresowania Jacka Woronieckiego jako uczonego i praktyka, który sam osobiście wielokrotnie miał okazję jako pedagog i duszpasterz wywierać wpływ na kształtowanie się charakterów i postaw moralnych dzieci oraz młodzieży. Stąd też polski dominikanin dużo miejsca poświęcał tej problematyce w swoich dziełach.
Woroniecki przeciwny był indywidualizmowi i kolektywizmowi – doktrynom, które jego zdaniem przesadnie interpretowały naturę człowieka. Pierwsza z nich – indywidualizm – bagatelizowała wychowanie społeczne ludzi, uznając, że człowiek jako egoista z natury nigdy nie będzie w stanie przyjąć i zaakceptować norm i zasad moralnych narzuconych mu przez społeczeństwo. Dlatego indywidualiści uważali, że człowiek sam powinien przede wszystkim być panem swojego życia – nie oglądając się na społeczeństwo i obowiązujące w nim reguły postępowania. Druga z wymienionych doktryn – kolektywizm – zakładała, że narzucanie jednostkom norm postępowania obowiązujących w dużych grupach społecznych (np. narodzie lub państwie) przyczyni się na pewno do zachowania ładu i porządku społecznego, nawet wbrew dobru poszczególnych ludzi.
Dominikanin uważał, że walka z indywidualizmem i kolektywizmem musi polegać na wychowaniu człowieka do cnót moralnych, zarówno indywidualnych, jak i społecznych. Dzięki nim bowiem człowiek może właściwie funkcjonować w społeczeństwie i rozwijać swoje naturalne predyspozycje oraz skłonności, a także dobrze żyć jako osoba w pełni wolna i autonomiczna w swoim działaniu.
Dużo miejsca poświęcił Woroniecki w swoich dziełach cnocie sprawiedliwości, która przez wielu mu współczesnych myślicieli była fałszywie pojmowana, co było źródłem wielu społecznych konfliktów i nieporozumień. Uczony uważał, że należy powrócić do starożytnych i średniowiecznych (głównie scholastycznych i opartych na nauce św. Tomasza z Akwinu) koncepcji sprawiedliwości jako cnoty moralnej, polegającej na oddawaniu każdemu człowiekowi tego, co się mu słusznie należy. Do takiej postawy należy każdego człowieka wychowywać; nie da się bowiem sprowadzić postępowania sprawiedliwego do „mechanicznego” tylko przestrzegania prawa ustanowionego przez państwo. Każdy człowiek spontanicznie i bez żadnego zewnętrznego przymusu powinien dbać o dobro własne i innych ludzi, czyniąc to w sposób naturalny, ponieważ do tego typu zachowań ma być wychowany już od dzieciństwa.
Ludzie, według Woronieckiego, powinni być wychowywani do życia społecznego w naturalnych, potrzebnych im do dobrego funkcjonowania wspólnotach: rodzinie, Kościele katolickim oraz szkole, która ze względu na szybki rozwój nauki i oświaty odgrywa we współczesnym świecie coraz to większą rolę. Rodzina powinna mieć według Woronieckiego monogamiczny i trwały charakter, a jej rozwój i zadania wychowawcze powinny być wspomagane przez państwo i obowiązujące w nim stanowione prawo. Również Kościół katolicki, będący instytucją umożliwiającą duchowy rozwój człowieka, daje członkom swojej wspólnoty możliwość wzajemnego współdziałania i wspólnej pracy, a tym samym wychowywania się. Uczy również coraz rzadszej, ale cennej i godnej kultywowania cnoty pokory, a także systematyczności i wytrwałości w dążeniu do dobra.
Szkoła wychowuje człowieka dzięki nauczycielom i wychowawcom, którzy powinni być ludźmi moralnie dobrymi i wykształconymi, a także znającymi dobrze psychikę dziecka i prawa jego moralnego, intelektualnego i fizycznego rozwoju. Woroniecki przywiązywał dużą wagę do konieczności umiejętnego kształcenia uczniów w oparciu na dobrze przygotowanych uprzednio programach szkolnych oraz właściwie dobrane lektury. Ważną rolę odgrywają w procesie wychowania społecznego również organizacje młodzieżowe, głównie harcerstwo.
Article Details
Bibliografia
Boużyk, M.M. (2016). Jacek Woroniecki o modlitwie jako czynniku doskonalącym naturę ludzką. Rocznik Tomistyczny, 5, 357-373.
Czupryn, B. (1999). Antropologiczne podstawy teorii wychowania według Woronieckiego. Człowiek w Kulturze, 12, 23-29.
Gałkowski, S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Horowski, J. (2007). Paedagogia perennis w dobie postmodernizmu. Wychowawcze koncepcje o. J. Woronieckiego a kultura przełomu XX i XXI wieku. Toruń: Europejskie Centrum Edukacji.
Kalinowska, K. (2005). Jacek Woroniecki o społeczeństwie i państwie. Lublin: Wydawnictwo Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej.
Kalinowska, K. (2000). Wychowawcza funkcja rodziny w myśli Jacka Woronieckiego OP. W: J. Gałkowski, M.L. Niedziela (red.), Człowiek – moralność – wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (s. 169-178). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kiereś, B. (2015). U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Mazur, P.S., Kiereś, B., Skrzyniarz, R., Płazińska, A. (2019). Jacek Woroniecki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Polak, R. (2017). Człowiek i moralność w myśli Jacka Woronieckiego. Filozoficzne podstawy katolickiej etyki wychowawczej i jej zasady. Warszawa–Radzymin: Wydawnictwo von boroviecky.
Polak, R. (2018). Człowiek i religia w myśli Jacka Woronieckiego OP. Warszawa–Radzymin: Wydawnictwo von boroviecky.
Stefaniak, Ł. (2015). Język ojczysty w mediach i jego oddziaływanie na kulturę narodową z perspektywy nauczania o. Jacka Woronieckiego. W: A. Sugier-Szerega (red.), Medialne reprezentacje kultury, literatura, teatr, sztuka i religia (s. 251-258). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Winiarz, A. (1994). Związek Harcerstwa Polskiego na Lubelszczyźnie 1918-1939. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wistuba, G. (2011). Prowadzić ku Zbawcy. Duszpasterstwo w nauczaniu i posłudze o. Jacka Woronieckiego OP. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
Woroniecki, J. (1930a). Długomyślność jako właściwa cnota wychowawcy. Szkoła Chrystusowa, 1(4), 178-195.
Woroniecki, J. (1930b). Doniosłość wychowawcza liturgii eucharystycznej. Kraków: „Mysterium Christi”.
Woroniecki, J. (1929). Gawęda o gawędzeniu. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Woroniecki, J. (1986). Katolicka etyka wychowawcza, t. 1-2/2. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Woroniecki, J. (1925). Miłosierdzie i nasza na nie odpowiedź. Szkoła Chrystusowa, 11(11), 193-210.
Woroniecki, J. (1918). O przyszłość ruchu skautowego w Polsce. Rok Polski, 3(7-8), 451-467.
Woroniecki, J. (1925). Około kultu mowy ojczystej. Lwów–Warszawa: Książnica–Atlas.
Woroniecki, J. (maszynopis a). Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym. Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie: sygn. VI 2100.
Woroniecki, J. (1996). Pośmiertna misja Henryka Sienkiewicza. Przemówienie wygłoszone na inauguracji sali jego imienia na Uniwersytecie Lubelskim dnia 22 czerwca 1923 r. Człowiek w Kulturze, 8, 265-270.
Woroniecki, J. (1921a). Próba wartości harcerstwa. W: W. Niklewicz, S. Sedlaczek, H. Glass (red.), Na dalszą drogę. Uwagi i myśli o ruchu starszego harcerstwa (s. 563). Warszawa: Książnica Harcerstwa i Kultury Fizycznej.
Woroniecki, J. (1939). Wiara, nadzieja i miłość w życiu Najświętszej Maryi Panny. Toruń: Instytut Różańcowy.
Woroniecki, J. (1935). U podstaw kultury katolickiej. Poznań: Naczelny Instytut Akcji Katolickiej.
Woroniecki, J. (1921b). Wychowanie społeczne i praca społeczna. Warszawa: [s.n.].
Woroniecki, J. (maszynopis b). Zasady dobroczynności prywatnej i jej zadania w najbliższej przyszłości. Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie: sygn. Ao 948/f10.
Woroniecki, J. (1924). Zdolność wychowawcza szkoły publicznej i jej granice. Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy, 13(5-7), 69-75.
Woroniecki, J. (1916). Z powodu ostatniego dzieła profesora Zdziechowskiego. Lwów: [s.n.].