Man’s Education in the Perspective of Personalistic Philosophical Anthropology and Realistic Pedagogy of Fr. Jacek Woroniecki

Main Article Content

Marzena Chrost

Abstrakt

Wychowanie człowieka w perspektywie personalistycznej antropologii filozoficznej i realistycznej pedagogiki o. Jacka Woronieckiego


O. Jacek Woroniecki, wybitny teolog, filozof, pedagog był zarówno teoretykiem, jak i praktykiem. Wśród wielu kwestii, które podejmował, ważne miejsce zajmowała problematyka wychowania i pedagogiki. Akcentował znaczenie wychowania w życiu ludzkim, a pedagogikę uznawał za integralną część etyki. Koncepcja wychowania i pedagogiki o. Jacka Woronieckiego odwołuje się do realizmu bytowego i poznawczego, dlatego można uznać, że ujęcie to jest nadal aktualne.


W związku z tym, celem niniejszej publikacji jest przedstawienie w aspekcie teoretycznym wychowania człowieka w perspektywie personalizmu oraz przybliżenie koncepcji pedagogiki realistycznej o. Jacka Woronieckiego. Biorąc pod uwagę złożoność tego zagadnienia, zostały omówione tylko wybrane jego aspekty. W pierwszej kolejności przedstawiono antropologiczne podstawy wychowania ze szczególnym omówieniem uniwersalizmu i realizmu pedagogicznego. Następnie ukazano, jak rozumiał i definiował wychowanie o. Jacek Woroniecki, oraz omówiono jego koncepcję rozwoju człowieka – od osobowości do osobistości. Przedstawiono także wybrane działania, które zastosowane w procesie wychowania pomagają człowiekowi w dochodzeniu i osiąganiu doskonałości.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Marzena Chrost, Akademia Ignatianum w Krakowie

Dr. Marzena Chrost – Department of General Pedagogy and Theory of Education, Institute of Educational Sciences, Faculty of Pedagogy, Jesuit University Ignatianum in Krakow

Bibliografia

Bednarski, F.W. (1982). Zagadnienia pedagogiczne. London: Katolicki Ośrodek Wydawniczy Veritas.
Chłodna, I. (2007). Uniwersalizm tomizmu a uniwersalizm etyczny i pedagogiczny Jacka Woronieckiego OP. Studia z Filozofii Polskiej, 2, 117–132.
Gajda, A. (2006). Osobowość a osobistość w świetle myśli o. Jacka Woronieckiego. In: M. Pietrzak (ed.), Osoba i osobowość—czynniki je kształtujące (p. 103–115). Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Gałkowski, J. (2000). Filozofia i człowiek w Katolickiej etyce wychowawczej Jacka Woronieckiego OP. In: J. Gałkowski, M.L. Niedziela (ed.), Człowiek—moralność—wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (p. 81–100). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Gałkowski, S. (1998). Ku dobru. Aktualność filozofii wychowania Jacka Woronieckiego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.
Gałkowski, S. (2000). Nowatorskie elementy “Katolickiej etyki wychowawczej” Jacka Woronieckiego OP. In: J. Gałkowski, M.L. Niedziela (ed.), Człowiek—moralność—wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (p. 101–117). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Kiereś, B. (2010). Klasyczna myśl wychowawcza w ujęciu dominikańskich mistrzów kształcenia uniwersyteckiego: J. Woroniecki, F.W. Bednarski, M.A. Krąpiec. In: K. Braun, M. Łobacz, A. Rynio (ed.), Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego (p. 91–101). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kostkiewicz, J. (2013). Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Krasnodębski, M. (2006). O realistyczną filozofię wychowania. Idealizm i realizm punktem wyjścia w pedagogice. Studia Philosophiae Christianae, 42/2, 45–64.
Krasnodębski, M. (2009). Pedagogika Jacka Woronieckiego i Feliksa Wojciecha Bednarskiego jako egzemplifikacja etyki tomizmu tradycyjnego. Studia Ełckie, 11, 29–58.
Mazur, P.S., Kiereś, B., Skrzyniarz, R., Płazińska, A. (2019). Jacek Woroniecki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Michałowski, S.C. (2000). Człowiek jako podmiot wychowania w ujęciu Jacka Woronieckiego OP. In: J. Gałkowski, M.L. Niedziela (ed.), Człowiek—moralność—wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (p. 153–167). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Miławicki, M. (2017). W poszukiwaniu mistrza i autorytetu duchowego. Ojciec Jacek Woroniecki OP we wspomnieniach współbraci zakonnych, uczniów i przyjaciół. In: B. Jędrychowska (ed.), Wychowawca. Nauczyciel. Mistrz. O potrzebie mądrości, autorytetu i cnoty (p. 61–84). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Niedziela, M.L. (2002). Szkolnictwo dominikańskie. Podstawy wychowania człowieka według o. Jacka Woronieckiego OP. In: A. Barciak (ed.), Kultura edukacyjna na Górnym Śląsku (p. 181–190). Katowice: Societas Scientiis Favendis Silesiae Superioris–Instytut Górnośląski.
Polak, R. (1999). Jacek Woroniecki—życie i twórczość naukowa. Człowiek w Kulturze, 12, 219–240.
Potocki, A. (2000). Problemy wychowawcze w publicystyce Jacka Woronieckiego OP. In: J. Gałkowski, M.L. Niedziela (ed.), Człowiek—moralność—wychowanie. Życie i myśl Jacka Woronieckiego OP (p. 119–135). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Szydłowski, P. (2005). Teologizacja pedagogiki w twórczości Jacka Woronieckiego (1878–1949). In: B. Szostek, A.J. Norasa (ed.), Filozofia i czas przeszły. Profesorowi Czesławowi Głombikowi w 70. Rocznicę urodzin (p. 210–216). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Śleziński, K. (2016). Założenia realizmu ontologicznego i aksjologicznego w koncepcji wychowania Jacka Woronieckiego. Polska Myśl Pedagogiczna, 2, 175–187.
Woroniecki, J. (1961). Wychowanie człowieka. Pisma wybrane. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Woroniecki, J. (1986). Katolicka etyka wychowawcza, t. 1: Etyka ogólna. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Woroniecki, J. (1999). Program pedagogiki katolickiej. In: A. Rynio (ed.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (p. 15–36). Stalowa Wola: Wydział Nauk Społecznych KUL.
Woroniecki, J. (2008). W szkole wychowania. Teksty wybrane. Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej.