Zamysł życia wewnętrznego dla współczesnego człowieka o. Jacka Woronieckiego

Main Article Content

Andrzej Łuczyński

Abstrakt

Człowiek jako istota rozumna i wolna od zawsze odczuwał potrzebę rozwoju wewnętrznego. Życie wewnętrzne stanowi w tym przypadku nie tylko jego odniesienie się do świata wartości materialnych i niematerialnych, ale również wyraz jego otwarcia się na rzeczywistość transcendentną. Współcześnie żyjący ludzie często poszukują autorytetów w dziedzinie życia wewnętrznego, które mogłyby im przewodzić na ścieżkach odkrywania tajemnic ludzkiej duszy. Jednym z takich mistrzów życia wewnętrznego jest o. Jacek Woroniecki – artykuł jest zatem próbą odczytania zamysłu życia wewnętrznego, który ten wybitny dominikanin zawarł w swojej twórczości naukowej.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Andrzej Łuczyński, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych

Ks. dr hab. Andrzej Łuczyński, prof. KUL – Katedra Pedagogiki Społecznej i Pedagogiki Opiekuńczej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Bibliografia

Granat, W. (1975). Życie wewnętrzne powołaniem każdego chrześcijanina. Ateneum Kapłańskie, 85, 125-138.
Horowski, J. (2007). Paedagogia perennis w dobie postmodernizmu. Wychowawcze koncepcje o. Jacka Woronieckiego a kultura przełomu XX i XXI wieku. Toruń: Europejskie Centrum Edukacyjne.
Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK). Poznań: Pallonim 1994.
Kiereś, B. (2017). Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Łuczyński, A. (2016). Życie wewnętrzne. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s.1570-1572). Radom: Polskie Towarzystwo Encyklopedyczne.
Magier, P. (2019). Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Martyna, J. (2017). O cnotach kardynalnych. https://www.pch24.pl/o-cnotach-kardynalnych,2375,i.html.
Mazur, P.S., Kiereś, B., Skrzyniarz, R., Płazińska, A. (2019). Jacek Woroniecki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Misiurek, J. (2002). Życie wewnętrzne. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej (s. 981). Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”.
Mróz, M. (2001). Człowiek w dynamizmie cnoty. Aktualność aretologii św. Tomasza z Akwinu w świetle pytania o podstawy moralności chrześcijańskiej. Toruń: Wyższe Seminarium Duchowne.
Nanni, C. (2009). Personalistyczny wymiar filozofii wychowania. W: A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania (s. 65-76). Lublin: Wydawnictwo KUL.
O’Collins, G., Farrugia, E.G. (1993). Zwięzły słownik teologiczny. Kraków: WAM.
Pańpuch, Z. (2014). Doniosłość antropologiczna pedagogiki Jacka Woronieckiego. W: J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. 1 (s. 41-68). Lublin: Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej.
Szkodoń, J. (2003). Odpowiedzi na 101 pytań o duchowość w życiu codziennym. Kraków: WAM.
Wiech, A. (2016). Ideał wychowania w procesie rozwoju cnót młodego człowieka. Warszawskie Studia Pastoralne, 33(4), 22.
Woroniecki, J. (2019). Pełnia modlitwy. Warszawa: DeReggio.
Woroniecki, J. (1938). Cnota kardynalna męstwa. Jej istotne cechy, niedomagania i wychowanie. Szkoła Chrystusowa, 9, 233-243.
Woroniecki, J. (1961). Nawyk czy sprawność. W: J. Woroniecki, Wychowanie człowieka. Pisma wybrane. Wybór W.K. Szymański, J. Kołątaj (s. 33-58). Kraków: Wydawnictwo Żak.
Woroniecki, J. (2013). Katolicka nauka wychowawcza, t. 1-3. Lublin: Instytut Edukacji Narodowej.
Życie wewnętrzne. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/zycie-wewnetrzne;4003272.html (dostęp: 27.12.2019).