Socjalizacja kulturowa w rodzinach polskich i binacjonalnych w Irlandii

Main Article Content

Barbara Grabowska
Małgorzata Malinowska

Abstrakt

Rodzice a także ich dzieci przebywając na emigracji, mogą przyswajać kulturę narodową i kulturę kraju zamieszkania. Nie wyczerpuje to jednak możliwości wychowania i socjalizacji w rodzinie. Badania jakościowe z wykorzystaniem metody wywiadu przeprowadzono w dwudziestu czterech rodzinach polskich i dwóch binacjonalnych przebywających w Irlandii. Omówione wyniki badań pozwalają zauważyć, że przyjęty model wprowadzania dziecka w kulturę/y różnicuje chęć powrotu do kraju lub pozostania na emigracji. W rodzinie dziecko poznaje skrypty kulturowe, styka się z symbolami polskości, poznaje nową kulturę. Rodzina także dostarcza dziecku pozytywnych przykładów uznania odmienności, tolerancji. Większość badanych rodziców angażuje się w korzystanie przez ich dzieci z polskiego dorobku kulturowego, jak i kraju pobytu.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bierzyńska-Sudoł, M. (2013). Proces podtrzymywania tożsamości narodowej współczesnych migrantów polskich w przestrzeni Internetu (na przykładzie Wielkiej Brytanii i Irlandii 2004-2011). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Boski, P., van de Vijver, F.J.R., Hurme, H., & Miluska, J. (1999). Perception and evaluation of Polish cultural femininity in Poland, the USA, Finland, and the Netherlands. Cross-Cultural Research, 33, 131-161.
Census 2016 Summary Results – Part 1. Published by the Central Statistics Office, Ireland 2017, http://www.cso.ie/en/media/csoie/releasespublications/documents/population/2017/Chapter_5_Diversity.pdf.
Gray, B. (2006). Migrant integration policy: a nationalist fantasy of management and control? The Irish Migration, Race and Social Transformation Review, 1, 118-138.
Klimek, Ł. (2012). Polscy migranci mieszkający w Irlandii, ich strategie akulturacyjne i stosunek wobec integracji. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 3(38), 27-51.
Kłoskowska, A. (1985). Kulturologiczna analiza biograficzna. Kultura i Społeczeństwo, 3, 3-29.
Kmita, J. (1975). Homo sybolicus. W: J. Kmita (red.), Wartość, dzieło, sens. Szkice z filozofii kultury artystycznej (s. 86-96). Warszawa: KiW.
Kruger, H. (2000). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Linka, A. (2014). Migracja jako podróż ku dorosłości: o głównych problemach rozwojowych dzieci-migrantów. Pedagogika Społeczna,1, 75-93.
Malinowska, M. (2017). Wychowanie dzieci w rodzinach polskich i binacjonalnych mieszkających w Irlandii. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. B. Grabowskiej. Cieszyn: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
Smolicz, J.J. (1999). Współkultury Australii. Warszawa: Oficyna Naukowa.