W trosce o aretologiczne podstawy wychowania. Wokół koncepcji o. Jacka Woronieckiego

Main Article Content

Iwona Szewczak

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę aretologicznych podstaw wychowania. Podjęto w nim próbę odpowiedzi na pytanie o zasadność odwoływania się w wychowaniu do teorii cnót, zaproponowanej przez o. Jacka Woronieckiego. Przedstawiono argumenty potwierdzające potrzebę odwoływania się w wychowaniu do tej teorii. Wykazano, że zaproponowane przez o. Jacka Woronieckiego sprawności: roztropność, sprawiedliwość, męstwo, umiarkowanie oraz wiara, nadzieja, miłość, a także pobożność mogą stanowić aktualne cele wychowania. Ich realizacja przyczynia się do aktualizacji potencjalności wychowanka i może stanowić odpowiedź na obserwowany współcześnie kryzys wychowania. Podjęto za o. Jackiem Woronieckim krytykę stanowiska intelektualizmu moralnego, podkreślając, że uwzględnienie w wychowaniu do cnót nie tylko rozumu, ale i woli jest konieczne do nabycia samych cnót.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Iwona Szewczak, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych

Dr Iwona Szewczak – Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej, Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

Bibliografia

Brezinka, W. (2003). Erziehung und Pädagogik im Kulturwandel. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Brezinka, W. (1981). Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Gałkowski, S. (1998). Ku dobru. Aktualność filozofii wychowania Jacka Woronieckiego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Horowski, J. (2007). Paedagogia perennis w dobie postmodernizmu. Wychowawcze koncepcje o. Jacka Woronieckiego a kultura przełomu XX i XXI wieku. Toruń: Europejskie Centrum Edukacyjne.
Kempys, M.J. (2005). Rola cnót moralnych w dążeniu do pełni człowieczeństwa w świetle pism o. Jacka Woronieckiego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Kunowski, S. (2001). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Nowak, M., Magier, P., Szewczak, I. (2010). Wprowadzenie. W: M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna (s. 7-15). Lublin: Gaudium–Wydawnictwo KUL.
Śleziński, K. (2016). Aretologiczne podstawy pedagogiki. Kraków–Cieszyn: Wydawnictwo Scriptum.
Woroniecki, J. (1938). Cnota kardynalna męstwa. Jej istotne cechy, niedomagania i wychowanie. Szkoła Chrystusowa, 9, 233-243.
Woroniecki, J. (1930). Długomyślność jako właściwa cnota wychowawcy. Szkoła Chrystusowa, 4, 178-195.
Woroniecki, J. (1995). Katolicka etyka wychowawcza, t. 1. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Woroniecki, J. (1983). Katolicka etyka wychowawcza, t. 2. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Woroniecki, J. (1923). Studium nad kardynalną cnotą roztropności. Kwartalnik Teologiczny Wileński, 1-2, 22247.
Woroniecki, J. (1961). Wychowanie człowieka. Pisma wybrane. Wyboru dokonał W. Szymański. Opracował J. Kołątaj. Kraków: Wydawnictwo Znak.