The Resocialisation Relationship and Its Importance in the Narrative of the Penitentiary Institution’s Education Staff

Main Article Content

Urszula Sobczyszyn
Marek Jeziorański

Abstract

The aim of the article is to present the view of prison service tutors on the importance of relations with prisoners for the optimization of correctional actions. The article consists of two main parts. The first one will present theoretical assumptions concerning the “educational relationship” category after H. Nohl, which will then be related to the specificity of the resocialisation environment. This will result in the depiction of the new category “resocialisation relationship” and its operationalised areas. In the second part of the article the results of the conducted research will be shown as well as conclusions and pedagogical postulates.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Urszula Sobczyszyn

Dr Urszula Sobczyszyn - senior inspector in the therapeutic department of the Prison in Zamość

References

Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 1, s. 195-275). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Betti, E. (2015). Hermeneutyka jako ogólna metodologia nauk humanistycznych. W: M. Surma-Gawłowska, A. Zawadzki (opr.), Myśl mocna, myśl słaba (s. 21-68). Kraków: Księgarnia Akademicka.
Bittner, G. (1997). „Das Kot der Welt, in welches ich mich vertieft…“. Pestalozzi als autobiographischer Denker. Zeitschrift für Pädagogik, 3, 357-373.
Chłodna, I. (2006). Nohl Herman Julis. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii (t. 7, s. 690-691). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Deisenberger, H. (2006). Umkehr und Resozialisierung. Theologische Perspektiven in der Straffälligenhilfe. W: R. Krockauer, S. Bohlen, M. Lehner (red.), Theologie und Soziale Arbeit. Handbuch für Studium, Weiterbildung und Beruf (s. 212-219). München: Kösel-Verlag.
Klika, D. (2000). Herman Nohl. Sein „Pädagogischer Bezug“ in Theorie, Biographie und Handlungspraxis. Köln: Böhlau Verlag.
Krąpiec, M.A. (2007). Relacja. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna encyklopedia filozofii (t. 8, s. 712-716). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Niemeyer, Ch. (2005). Klassiker der Sozialpädagogik. Einführung in die Theoriegeschichte einer Wissenschaft. Wienheim: Juventa.
Nohl, H. (1933). Die Theorie der Bildung. W: H. Nohl, L. Pallat (red.), Handbuch der Pädagogik (t. 1, s. 3-80). Bad Langensalza: Beltz.
Pierzchała, K. (2013). Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2015). Skazani ale nie potępieni. Wyd. II rozszerzone. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2017). Wina – prawo – kara. Prawne i psychopedagogiczne aspekty resocjalizacji penitencjarnej [Fault – Law − Penalty. Legal and Psycho and Pedagogical Aspects of Penitentiary Rehabilitation]. Probacja, 3, 91-117.