The Corrective Contexts of the Vocational Education of Convicts, Induction in the Convict the will to cooperate on modelling their socially desired demeanor
Main Article Content
Abstract
The goal of the article is to illustrate the issue of educating convicts incarcerated in penitentiary units as the factor for their rehabilitation, and the potential and capacity of the Penitentiary Service in educating individuals deprived of liberty. In times of increasing demands in the area of the level of education that are present on the labor market, education of convicts in penitentiary units is indispensable and crucially important. Without proper education, vocational preparation, and professional requalification, the reintegration of convicts is strongly hindered. The readiness to take action in order to acquire new skills that would allow one to remain employed proves of certain flexibility of the individual, and at the same time is a positive prognostic of the social reintegration of the convict, being part of the purpose of the penalty of deprivation of liberty.
Article Details
References
Ciosek, M. (2008b). Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna. W: B. Urban, J.M. Stanik, (red.), Resocjalizacja (s. 326-344). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czapów, Cz. (1993). Resocjalizacja. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 682-685). Warszawa: Fundacja Innowacja.
Kalinowski, M. (2008a). Struktura procesu resocjalizacji. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja (s. 234-236). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kalinowski, M. (2008b). Zasady wychowania resocjalizującego. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja (s. 237-239). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konopczyński, M. (2015). Pedagogika resocjalizacyjna: w stronę działań kierujących. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Machel, H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo Arche.
Nowa encyklopedia powszechna PWN (1996). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pierzchała, K. (2006). Poczucie powinności i odpowiedzialności u młodzieży katolickiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2013). Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2015). Skazani ale nie potępieni. Wyd. II uzupełnione. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pierzchała, K. (2016). Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pierzchała, K. (2017). Wina – prawo – kara. Prawne i psychopedagogiczne aspekty resocjalizacji penitencjarnej [Fault – Law − Penalty. Legal and Psycho and Pedagogical Aspects of Penitentiary Rehabilitation]. Probacja, 3, 91-117.
Pierzchała, K. (2018). Możliwości kształcenia ustawicznego służby więziennej oraz osadzonych [The Opportunities of Lifelong Education for Prison Officers and Prisoners]. W: E. Stokowska-Zagdan, J. Flanz (red.), Kształcenie ustawiczne. Wymiar interdyscyplinarny (s. 90-98). Skierniewice: Wydawnictwo PWSZ.
Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: APS im. Marii Grzegorzewskiej.
Pytka, L. (2008). Różne ujęcia definicji resocjalizacji. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja (s. 73-76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.