Sociotherapy as a Way to Help Children and Young People with Functional Disorders

Main Article Content

Magdalena Parzyszek

Abstract

Early recognition of disorders in the behavior of children and teenagers as well as attempts to motivate them to change is a challenge for parents and teachers. In this article, a general view of sociotheraphy as a kind of psychological assistance will be presented “in the field of education and care-educational institutions, targeted at children and adolescents at risk and manifesting disorders in psychosocial functioning, which is based on intentional activation of help factors, using group processes to compensate for potential deficits in the psychosocial development of group participants” (Jankowiak, 2013, pp. 49-50). The contents of our interdisciplinary understanding of the sociotherapy concept will be presented in the article, as well as its goals, building a sociotherapeutic relationship, diagnosis and work in the field of behavior and upbringing, emotions and correcting one’s personal self-image.

Article Details

Section
Articles

References

Cechnicki, A. (2000). Co jest istotne w psychospołecznym leczeniu schizofrenii [Essentials in Psychosocial Therapy of Schizophrenia]. In: J. Bomba (ed.), Schizofrenia, różne konteksty, różne terapie [Schitzophrenia, Different Contexts, Different Therapies] (p. 37-47). Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej.
Gelso, J.C., Hayes J.A. (2005). Relacja terapeutyczna [The Therapeutic Relationship]. Gdańsk: GWP.
Gindrich, P. (2007). Psychospołeczne komponenty nieprzystosowania [Psychosocial Components of Maladjustment]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Doliński, D. (2000). Mechanizmy wzbudzania emocji [Mechanisms for Building Emotions]. In: J. Strelau (ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki [Psychology. Academic Textbook]. Vol. 2. (pp. 383-392). Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne.
Jagieła, J. (1966). Analiza roli socjoterapii we współczesnej psychiatrii [An Analysing of Sociotherapy in Contemporary Psychiatry]. Warsaw: Wydawnictwo: Adam Marszałek.
Jagieła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny [Sociotherapy in School. A Brief Psychologcial Guide]. Kraków: Rubikon.
Jankowiak, B. (2013). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka [Sociotherapy as a Form of Psychological and Pedagogical Assistance]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jankowiak, B., Soroko, E. (2014). Style socjoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą z perspektywy czynników pomocowych [Sociotherapeutic Styles for Group Work with Children and Adolescents from the Perspective of Aid Factors]. Studia Edukacyjne, 31, pp. 195-218.
Kawula, S. (1980). Istota i zakres diagnostyki pedagogicznej środowiska [The Essence and Scope of Environmental Pedagogical Diagnostics]. In: S. Kawula, Z. Dąbrowski, M. Gałaś (ed.), Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska [Diagnosing the Care, Upbringing and Cultural Needs of the Environment] (pp. 40-80). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Knap, H. (2009). Komunikacja w terapii [Communication in Therapy]. Warsaw: PWN.
Konopnicki, J (1964). Powodzenia i niepowodzenia szkolne [Success and Failure in School]. Warsaw: PZWS.
Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży [Adolencent Self-Evaluation]. Warsaw: WSiP.
Kupisiewicz, Cz. Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny [A Pedagogical Dictionary]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Levenson, R.W. (1998). Funkcjonalne podejście do ludzkich emocji [A Functional Approach to Human Emotions]. In: P. Ekman, R.J. Dawidson (ed.), Natura emocji [The Nature of Emotions] (pp. 112-115). Gdańsk: GWP.
Ładyżyński, A. (2017). Terapia jako forma pomocy rodzinie w powrocie do równowagi [Therapy as a Way to Aid a Family in Regaining Equilibrium]. In: M. Parzyszek, M. Samorańska (ed.), Rodzina wsparcie i pomoc [The Family, Support and Aid] (pp. 205-212). Lublin: Episteme.
Łosiak, W. (2009). Socjoterapia [Sociotherapy]. In: J. Siuta (ed), Słownik psychologii [Pedagogical Dictionary] (p. 262). Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Milerski, B., Śliwierski, B. (2000). Pedagogika. Leksykon [Pedagogy. Lexicon]. Warsaw: PWN.
Muszyńska, E. (2005). Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych [General Problems in Upbringing Disabled Children in a Family]. In: I. Obuchowska (ed.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie [A Disabled Child in the Family] (pp. 101-164). Warsaw: WSiP.
Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje [Understanding Emotions]. Warsaw: PWN.
Ostrowska, K. (1999). Dojrzałość [Maturity]. In: D. Lalak, T. Pilch (ed.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej [Elementary Concepts of Social Pedagogy and Social Work] (pp. 56-58). Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pecyna, M.B. (1998). Rodzinne uwarunkowania dziecka w świetle psychologii klinicznej [A Child’s Family Conditions in the Light of Clinical Psychology]. Warsaw: WSiP.
Pecyna, M.B. (1999). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej [Clinical Psychology in Pedagogical Practice]. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pilecka, W. (1999). Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [Chronic Disease in a Child’s Life and Development]. In: W. Pilecka, P. Majewicz, A. Zawadzki (ed.), Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie [How to Support the Psychological Development of Somatically Disabled Children] (pp. 7-36). Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Popielarska, A. (1989). Etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych u dzieci [Etiology and Pathogenesis of Psychic Disturbances in Children]. In: A. Popielarska, M. Popielarska (ed.), Psychiatria wieku rozwojowego [Psychiatry in the Developmental Years]. Warsaw: PZWL.
Sawicka, K. (1999). Socjoterapia [Sociotherapy]. Warsaw: Wydawnictwo Seventh Sea.
Sawicka, K. (1999). Współczesne tendencje w systemie opieki nad dziećmi, Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze [Contemporary Tendencies in the Child Caretaking System, Caretaking and Upbringing Problems], 5, 336-342.
Sobolewska, Z. (1993). Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć [Sociotherapeutic Activities for Children and Adolescents]. Warsaw: OPTA.
Strus, W. (2009). Podstawowe właściwości dojrzałości emocjonalnej [Basic Traits of Emotional Maturity]. In: K. Franczak, M. Szpringer (ed.), Oblicza dojrzałości emocjonalnej dzieci i młodzieży [The Face of Emotional Maturity in Children and Youth] (pp. 61-88). Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie.
Sulestrowska, H. (1989). Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży [Behavioral Disorders in Children and Adolescents]. In: A. Popielarska., M. Popielarska (ed.), Psychiatria wieku rozwojowego [Psychiatry for the Developmental Years]. Warsaw: PZWL.
Tonnesmann, M. (2008). Przeniesienie i przeciwprzeniesienie [Transferring and Countertransferring]. In: S. Budd, R. Rusbridger (ed.), Współczesna psychoanaliza brytyjska [Contemporary British Psychoanalysis] (pp. 231-249). Warsaw: Oficyna Ingenium.
Wilk, M. (2014). Diagnoza w socjoterapii [Diagnosis in Psychotherapy]. Sopot: Wydawnictwo GWP.
Wilsz, J. (2009). Teoria pracy [Work Theory]. Kraków: Impuls.
Woynarowska B. (2007). Edukacja zdrowotna [Health Education]. Warsaw: PWN.
Wysocka, E. (2003). Dojrzałość szkolna [School Maturity]. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [21st-Century Pedagogical Encyclopedia] (pp. 722-729). Warsaw: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Ziemski, S. (1971). Cykl działania zorganizowanego a diagnoza. Prakseologia [The Cycle of Organized Activity and the Diagnosis. Praxiology], 39-40.