Selected Aspects of Pedagogical Family Diagnosis

Main Article Content

Danuta Opozda

Abstract

In this text, considerations are made regarding pedagogical diagnosis in relation to the family, or more strictly speaking, in the family. The goal is to make a general overview and point to selected aspects of diagnosis particularly important and useful in a pedagogical diagnosis of the family. Universal and well-known remarks, classifications and properties of diagnosis have and should have a bearing on diagnosis in regard to the reality of family upbringing, and they only acquire specificity due to the diagnosed object, a part of reality. The first section of the text presents selected aspects of a pedagogical diagnosis, which was considered important from the perspective of upbringing in a family. In the second section, several issues regarding the family as the subject of diagnosis in pedagogy are brought up.

Article Details

Section
Articles

References

Barbaro, de B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny [Introduction to a Systematic Understanding of the Family]. Kraków: CM UJ.
Izdebska J. (2015). Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej [Child – Childhood – Family – Family Education. Categories of Family Pedagogy in the Perspective of Personalistic Pedagogy]. Białystok: Wydawnictwo NWSP w Białymstoku.
Kawula, S. (1997). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza [The Family as a Care and Upbringing Group and Institution]. In: J. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke. Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki [Family Pedagogy. Realms and a Panorama of Problems] (p. 45-81). Toruń: Wydawnictwo Akapit.
Korczyński, M., Okrasa, M., Wierzchowska-Konera, B. (2014). Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka [Let’s Take a Look at the Child. The Ideas and Work of Janusz Korczak]. Lublin: WN UMCS.
Kukołowicz, T. (1996). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia [The Upbringing Family. Select Issues]. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Lepalczyk, I., Badura J. (1987). Elementy diagnostyki pedagogicznej [Elements of Pedagogical Diagnosis], Warsaw: PWN
Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki [Social Pedagogy. An Academic Textbook]. Vol. 1. Warsaw: PWN.
Opozda, D. (2013). Rodzina w pedagogice [The Family in Pedagogy]. In: E. Gigilewicz (ed.). Encyklopedia Katolicka. Vol. 17. Lublin: TN KUL.
Piekarski, J. (1985). Środowisko rodzinne jako przedmiot diagnozy pedagogicznej – główne przesłanki teoretyczne i metodologiczne [The Family Environment as the Subject of Pedagogical Diagnosis. Main Theoretical and Methodological Premises], Ruch Pedagogiczny, (27) 2/3, 100-111.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna [Psychological Diagnosis. Diagnosing as a Professional Competence]. Gdańsk: GWP.
Słownik Języka Polskiego [Dictionary of the Polish Language] (1996). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szewczuk W. (ed.) (1998). Encyklopedia psychologii [Encyclopedia of Psychology]. Lublin: Fundacja Innowacja.
Świętochowski, W. (2015). Rodzina w ujęciu systemowym [The Family in the Systems Concept]. In: I. Janicka, H. Liberska (ed.), Psychologia rodziny [Family Pedagogy] (p. 21-47). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wilk, J. (2016). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane [The Family Pedagogue. Select Issues]. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Wysocka, E. (2008). Pedagog społeczny w obszarze pracy z rodziną – meandry i pułapki postępowania diagnostycznego oraz problematyka i próba konceptualizacji modelu strukturalno-funkcjonalnego diagnozy środowiska rodzinnego [The Social Pedagogue in the Field of Work with a Family: Meanders and Traps of Diagnostic Progress as well as Problems and an Attempt to Conceptualize the Structural-Functional Model of Diagnosing the Family Environment]. In: B. Kromolicka (ed.), Pedagog społeczny w meandrach środowiska lokalnego [A Social Pedagogue in the Meanders of the Local Environment] (p. 359-374). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe USz.
Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania [Diagnostic Pedagogy. New Fields and Solutions]. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Ziemski S. (1973). Problemy dobrej diagnozy [Problems with a Good Diagnosis]. Warsaw: Wiedza Powszechna.