The Value of the Family in the Opinions of State University Students. An Outline of the Problem
Main Article Content
Abstract
The family has been and still is an important asset in the lives of people of all ages. In a special way, children make themselves identified with it, so as to be able to construct a similar family model in their adulthood. The paper authors have attempted to seek answers to the following questions: “What are the family values in the opinions of the students?”; “What does a family mean for them?”; “What family model dominates in their statements?” And “What are students ready to do/sacrifice for their own family?”. This is why they conducted a survey among 80 students of four state-owned universities. The obtained material shows that the family still occupies a priority place in the hierarchy of values of young adult students, remains a “timeless” value for them, all the time being firmly embedded in human life despite many oncoming socio-economic transformations. The researched subjects tend to construct a family model similar to their own biological family i.e., the model based on a marriage and cemented by the birth of children and their upbringing.
Article Details
References
Kałużny, R., Kałużny, Ł. (2014). Wartości uznawane przez studentów studiów niestacjonarnych. Edukacja Dorosłych, 2, 175-189.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2012). Rodzina jako wartość w badaniach młodzieży województwa warmińsko-mazurskiego. Forum Socjologiczne, 2, 277-296.
Kitlińska-Król, M. (2016). Preferencje aksjologiczne studentów pedagogiki. Chowanna, 1(46), 153-174.
Kobyłecka, E. (2009). Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyborów wartości. Między pewnością a zwątpieniem. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.
Majkowski, W. (2008). Etos rodziny a postmodernistyczna filozofia. W: W. Muszyński, E. Sikora (red.), Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej (s. 26-27). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Malewska, E. (2008). Praca – wartość czy konieczność. W: R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Przybysz-Zaremba, M., Siedlaczek-Szwed, A. (2018). VALUES APPRECIATED BY CONTEMPORARY YOUTH – BASED ON RESEARCH CONDUCTED AMONG POLISH-LITHUANIAN YOUTH. 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM. SGEM 2018 Conference Proceedings Vol. 5. Sciences & Society Issue 3.4. Sofia: Published by STEF92 Technolofy Ltd. ISBN 978-619-7408-56-0; ISSN 2367-5659. DOI: 105593/sgemsocial2018/3.4.
Przybysz-Zaremba, M. (2011). Family in the Life of Polish Youth – what Value is it? Journal of Educational Review, 4, 4(December), 589-593.
Przybysz-Zaremba, M. (2011a). Family as Value. The Model of a Family Moulded by Graduating Students. Journal of Pedagogy and Psychology, 4, 1, 73-81. DOI: 10.2478/v10195-011-0046-1.
Strózik, T. (2014). System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów uczelni Poznania. Studia oeconomica posnaniensia, 2, 2 (263), 5-23.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Milerski B., Śliwerski B. (red.). (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: PWN.
Więckiewicz, B. (2016). Małżeństwo jako wartość i cel życiowy w opinii młodzieży akademickiej. Społeczeństwo i Rodzina, 48(3), 112-128.
Wolny, B. (2008). Wartości życia człowieka w opinii studentów pedagogiki. W: J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia w kształceniu pedagogów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zielińska, A. (1995). Dla uczniów i nauczycieli z miasta. Najważniejszych pięć wartości. Edukacja i Dialog, 4 (67); http://edukacjaidialog.pl/archiwum/1995.93/kwiecień.108/dla_uczniow_i_nauczycieli_z_miasta_najwzniejszych_piec_wartosci.365.html (dostęp: 08.10.2019).