The Value of the Family in the Opinions of State University Students. An Outline of the Problem

Main Article Content

Ewa Pasternak-Kobyłecka
Małgorzata Przybysz-Zaręba

Abstract

The family has been and still is an important asset in the lives of people of all ages. In a special way, children make themselves identified with it, so as to be able to construct a similar family model in their adulthood. The paper authors have attempted to seek answers to the following questions: “What are the family values in the opinions of the students?”; “What does a family mean for them?”; “What family model dominates in their statements?” And “What are students ready to do/sacrifice for their own family?”. This is why they conducted a survey among 80 students of four state-owned universities. The obtained material shows that the family still occupies a priority place in the hierarchy of values of young adult students, remains a “timeless” value for them, all the time being firmly embedded in human life despite many oncoming socio-economic transformations. The researched subjects tend to construct a family model similar to their own biological family i.e., the model based on a marriage and cemented by the birth of children and their upbringing.

Article Details

Section
Articles

References

Czakon-Tralski, D. Borecka, W. (2018). To co w życiu ważne czyli hierarchia wartości polskich i białoruskich studentów. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 123, 131-142.
Kałużny, R., Kałużny, Ł. (2014). Wartości uznawane przez studentów studiów niestacjonarnych. Edukacja Dorosłych, 2, 175-189.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2012). Rodzina jako wartość w badaniach młodzieży województwa warmińsko-mazurskiego. Forum Socjologiczne, 2, 277-296.
Kitlińska-Król, M. (2016). Preferencje aksjologiczne studentów pedagogiki. Chowanna, 1(46), 153-174.
Kobyłecka, E. (2009). Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyborów wartości. Między pewnością a zwątpieniem. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.
Majkowski, W. (2008). Etos rodziny a postmodernistyczna filozofia. W: W. Muszyński, E. Sikora (red.), Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej (s. 26-27). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Malewska, E. (2008). Praca – wartość czy konieczność. W: R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Przybysz-Zaremba, M., Siedlaczek-Szwed, A. (2018). VALUES APPRECIATED BY CONTEMPORARY YOUTH – BASED ON RESEARCH CONDUCTED AMONG POLISH-LITHUANIAN YOUTH. 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM. SGEM 2018 Conference Proceedings Vol. 5. Sciences & Society Issue 3.4. Sofia: Published by STEF92 Technolofy Ltd. ISBN 978-619-7408-56-0; ISSN 2367-5659. DOI: 105593/sgemsocial2018/3.4.
Przybysz-Zaremba, M. (2011). Family in the Life of Polish Youth – what Value is it? Journal of Educational Review, 4, 4(December), 589-593.
Przybysz-Zaremba, M. (2011a). Family as Value. The Model of a Family Moulded by Graduating Students. Journal of Pedagogy and Psychology, 4, 1, 73-81. DOI: 10.2478/v10195-011-0046-1.
Strózik, T. (2014). System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów uczelni Poznania. Studia oeconomica posnaniensia, 2, 2 (263), 5-23.
Szafraniec, K. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Milerski B., Śliwerski B. (red.). (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: PWN.
Więckiewicz, B. (2016). Małżeństwo jako wartość i cel życiowy w opinii młodzieży akademickiej. Społeczeństwo i Rodzina, 48(3), 112-128.
Wolny, B. (2008). Wartości życia człowieka w opinii studentów pedagogiki. W: J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia w kształceniu pedagogów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zielińska, A. (1995). Dla uczniów i nauczycieli z miasta. Najważniejszych pięć wartości. Edukacja i Dialog, 4 (67); http://edukacjaidialog.pl/archiwum/1995.93/kwiecień.108/dla_uczniow_i_nauczycieli_z_miasta_najwzniejszych_piec_wartosci.365.html (dostęp: 08.10.2019).