Learners with an Autism Spectrum in Mainstream Schools. An Analysis of Difficult Behaviour

Main Article Content

Magdalena Woźniak

Abstract

Family is the most important and primary social group in every child's life. It is closely connected with their functioning in a school environment. Currently it is possible to observe an increase in the number of children with a certificate confirming that they require special education. At the same time there is a tendency in the Polish education system to apply inclusive education, which brings a number of difficulties that contemporary schools have to struggle with. One of the problematic phenomena is the increasing frequency of difficult behaviour. It is displayed not only by pupils with developmental disorders, although in the population of people with dysfunctions it is up to three times more common. Undesirable behaviour, while impacting on a person's daily functioning, may also limit their ability to learn and have a considerable influence on the whole class. Inclusive education has therefore become a major challenge for the entire school community.

Article Details

Section
Articles

References

Antonik, A. (2006). Pedagog wobec wyzwań związanych z edukacją integracyjną uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W: V. Tanaś, W. Welskop, Pedagog we współczesnym świecie (s. 147-156). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnictwa Impuls.
Czarnocka, M. (2016). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Zasady organizacji, przykłady praktycznych rozwiązań, pytania i odpowiedzi, narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.
Howlin, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Kraków: Jak.
Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2012). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Lemańska, A. [2010]. Model pracy z uczniem z autyzmem. W: J. Wrona (red.), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli (s. 217-239). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Lis-Kujawski, A. (2008). Moje „ja” i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.
O’regan, F.J. (2005). Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo K.E. LIBER.
Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Olechnowicz, H., Wiktorowicz, R. (2013). Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pisula, E. (2012). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Winczura, B. (2010). Dzieci zagubione we własnym świecie – historia odkrycia autyzmu wczesnodziecięcego. W: S. Mihilewicz. (red.), Dziecko z trudnościami w rozwoju (s. 35-44). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wrona, J. (red.) (2010). Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Zielińska, M. (2012). Jak reagować na agresję uczniów. Skuteczne techniki radzenia sobie z problemem. Gdańsk: Harmonia Universalis.