Cultural Socialization in Polish and Binational Families in Ireland

Main Article Content

Barbara Grabowska
Małgorzata Malinowska

Abstract

Parents and their children staying abroad can assimilate national culture and the culture of the country of residence. However, this does not exhaust the possibilities of education and socialization in the family. Qualitative research using the interview method was conducted in twenty-four Polish and two binational families residing in Ireland. The discussed research results allow to notice that the adopted model of introducing a child into culture differentiates the will to return to Poland or to stay abroad. In the family, the child learns cultural scripts, meets the symbols of Polishness, gets to know a new culture. The family also provides positive examples of recognizing dissimilarity and tolerance. Most of the surveyed parents try to make their children use both the cultural achievements of Poland and the country of residence.

Article Details

Section
Articles

References

Bierzyńska-Sudoł, M. (2013). Proces podtrzymywania tożsamości narodowej współczesnych migrantów polskich w przestrzeni Internetu (na przykładzie Wielkiej Brytanii i Irlandii 2004-2011). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Boski, P., van de Vijver, F.J.R., Hurme, H., & Miluska, J. (1999). Perception and evaluation of Polish cultural femininity in Poland, the USA, Finland, and the Netherlands. Cross-Cultural Research, 33, 131-161.
Census 2016 Summary Results – Part 1. Published by the Central Statistics Office, Ireland 2017, http://www.cso.ie/en/media/csoie/releasespublications/documents/population/2017/Chapter_5_Diversity.pdf.
Gray, B. (2006). Migrant integration policy: a nationalist fantasy of management and control? The Irish Migration, Race and Social Transformation Review, 1, 118-138.
Klimek, Ł. (2012). Polscy migranci mieszkający w Irlandii, ich strategie akulturacyjne i stosunek wobec integracji. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 3(38), 27-51.
Kłoskowska, A. (1985). Kulturologiczna analiza biograficzna. Kultura i Społeczeństwo, 3, 3-29.
Kmita, J. (1975). Homo sybolicus. W: J. Kmita (red.), Wartość, dzieło, sens. Szkice z filozofii kultury artystycznej (s. 86-96). Warszawa: KiW.
Kruger, H. (2000). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Linka, A. (2014). Migracja jako podróż ku dorosłości: o głównych problemach rozwojowych dzieci-migrantów. Pedagogika Społeczna,1, 75-93.
Malinowska, M. (2017). Wychowanie dzieci w rodzinach polskich i binacjonalnych mieszkających w Irlandii. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. B. Grabowskiej. Cieszyn: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
Smolicz, J.J. (1999). Współkultury Australii. Warszawa: Oficyna Naukowa.