The Education of Man to the Media as a Task of Media Pedagogy

Main Article Content

Dorota Bis

Abstract

The dynamics of technological and communication development and the universality of the media is a natural challenge for appropriately realized media pedagogy, which is a very important and current challenge for educational and educational environments. It is important to point out the need to develop and introduce media education into school curricula, with its continuing lifelong and informal education and, first of all, to develop appropriate programs and forms of support for adults – especially parents and educators. In the process of educating and shaping appropriate relations with the media, attention should be paid to the need to talk about the possibilities of developing these positive attitudes.

Article Details

Section
Articles

References

Bandura, L. (1983), Pedagogika medialna, „Ruch Pedagogiczny” 3(4), s. 3.
Boventer, H. (1989), Pressefreiheit ist nicht grenzenlos, Bonn: Einführung in die Medienethik.
Flusser, V. (1994), Ku uniwersum obrazów technicznych, w: A. Gwóźdź (red.), Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków: Uniwersitas, s. 53-67.
Brunet, P.J. (1997), Obraz filmowy a telewizyjny. Związki i perspektywy, w: A. Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Uniwersitas, s. 213-228.
Ingarden, R. (2003), Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Juszczyk, S. (2000), Wartości humanistyczne w edukacji medialnej, w: J. Gajda (red.), O nowy humanizm w edukacji, Kraków: „Impuls”, s. 267-277.
Kirwil, L. (1990), Psychologiczne zagadnienia odbioru telewizji, w: K. Jakubowicz, B. Puszczewicz (red.), Człowiek a telewizja, Warszawa: NURT, s. 62-75.
Konarzewski, K. (1982), Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa: PWN.
Krąpiec, M.A. (1985), Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin: RW KUL.
Krąpiec, M.A. (1992), Kim jest człowiek, w: M.A. Krąpiec, S. Kamiński, Z.J. Zdybicka, A. Maryniarczyk, P. Jaroszyński (red.), Wprowadzenie do filozofii, Lublin: RW KUL, s. 270-278.
Kupisiewicz, Cz. (1976), Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: PWN.
Lepa, A. (1999), Pedagogika mass mediów, Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Lewowicki, T. (1993), O kondycji technologii kształcenia, w: W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Dokąd zmierza technologia kształcenia, Poznań: ZTKIP, UAM.
Majka, J. (1993), Wychowanie personalistyczne–wychowaniem integralnym, w: F. Adamski, (red.), Człowiek – Wychowanie–Kultura. Wybór tekstów, Kraków: WAM, s. 96-106.
Miczka-Pajestka, M. (2012), Alfabetyzm medialny w kulturze konwergencji. Dzieci i ich kompetencje odbiorcze, „Media i Społeczeństwo”, (2), s. 136-139.
Nowak, M. (2000), Antropologiczne podstawy edukacji medialnej, w: J. Gajda (red.), Edukacja zorientowana na XXI wiek, Lublin: UMCS, s. 177-193.
Nowak, M. (2002), „Wychowalność” człowieka podstawą sensu i znaczenia wychowania, „Roczniki Nauk Społecznych”, 30 (2), s. 5-20.
Okoń, W. (1979), Szkoła współczesna. Przemiany i tendencje rozwojowe, Warszawa: PWN.
Sareło, Z. (2000), Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń: Adam Marszałek.
Schaller, K. (1976), Pädagogik der Kommunikation, w: K.H. Schäfer, K. Schaller (red.), Kritische Erziehungswissenschaft und kommunikative Didaktik, Heidelberg: Quelle und Meyer, s. 75-123.
Schudson, M. (1996), The Power of News, New York–London: Guilford.
Siemieniecki, B. (2007), Przedmiot i zadania mediów w komunikacji, w: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna, Warszawa: WN PWN, s. 141.
Siemieniecki, B. (1997), Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń: Adam Marszałek.
Skrzypczak , J. (1999), Popularna encyklopedia mass mediów, Poznań: Kurpisz SA.
Strykowski, W. (1984), Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia medialnego, Warszawa: PWN.
Strykowski, W. (1997), Pedagogika medialna jako interdyscyplinarna nauka o mediach, w: W. Strykowski, A. Zając (red.), Nowoczesne media w kulturze, nauce i oświacie, Tarnów: Oficyna Wydawnicza TARL S.A., s. 7-13.
Sysło, M.M. (1997), Technologia informacyjna a edukacja medialna, w: W. Strykowski, A. Zając (red.), Nowoczesne media w kulturze, nauce i oświacie, Tarnów: Oficyna Wydawnicza TARL S.A., s. 25-40.
Tennyson, R.D. (1991), Poznawczy paradygmat uczenia się przystosowany do technologii kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny”, (2), s. 77-80.
Watson, J., Hill, A, (1997), A Dictionary of Communication and Media Studies, London: Edward Arnold.
Wilk, J. (1995), Kim jest dziecko? Z antropologii i teologii dzieciństwa, w: L.S. Stadniczeńko, M.A. Zemla (red.), Z myślą o dziecku i rodzinie, Opole: INP, s. 51-71.