Children Fun at the Preschool Age in Pedagogical Concept of Edmund Bojanowski
Main Article Content
Abstract
Edmund Bojanowski in his pedagogical concept emphasizes the important role of fun in the context of a child’s comprehensive development. Fun is a form of exploration for the child and plays an important role in its harmonious development. It satisfies its important developmental needs, stimulates knowledge acquisition, and develops cause-and-effect thinking. During play children acquire many skills and develop their interests. Bojanowski attributed the play a special educational role. This article shows the role of play in the process of raising a child, and also shows the types and goals of children’s play.
Article Details
Section
Articles
References
Dunin-Wąsowicz, M. (1977). Zabawka w życiu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.
Dyner, W.J. (1983). Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu. Wrocław: Ossolineum.
Heiland, H. (2000). Friedrich Fröbel. W: Cz. Kupisiewicz (red.), Myśliciele o wychowaniu. T. II (s. 44). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Klimek, J. (2007). Specyfika apostolatu pedagogicznego realizowanego przez bł. Edmunda Bojanowskiego. „Pedagogika Katolicka” (1a), 203-228.
Kucharska, B. (2014). Rola zabawy w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego. W: A.K. Siemak-Tylikowska (red.), Przetrwały 200 lat. Myśl i dzieło bł. Edmunda Bojanowskiego w perspektywie XXI wieku (s. 71-81). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Mac, A. (2013). Zabawa w życiu dziecka a dobrostan. „Zdrowie i Dobrostan” 2.
Morthorst, B. (1988). Nędzy trzeba samemu dotknąć. Wrocław: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP.
Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: WSiP.
Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Opiela, M., Kaput, M., Piekarz, E., Kornobis, A., Zymróz, Z., Chudzik, S. (2015). Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (2014). Kształtowanie instytucjonalnego wymiaru wychowania integralnego we wczesnej edukacji. W: M.L. Opiela, E. Świdrak, M. Łobacz (red.), Wychowanie integralne w edukacji katolickiej (s. 135-154). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opiela, M.L. (red.) (2004). Ochronić wychowując, cz. 1. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Reguła Zgromadzenia Służebniczek Boga-Rodzicy-Dziewicy Niepokalanie Poczętej (1991). Katowice.
Rydz, E. (2016). Znaczenie wczesnego wychowania dla pełnego rozwoju osoby. W: A. Kiciński, M. Opiela (red.), Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół (s. 29-39). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sułkowski, B. (1984). Zabawa – studium socjologiczne. Warszawa: PWN.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Waloszek, D. (1996). Zabawa – edukacja. Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Dyner, W.J. (1983). Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu. Wrocław: Ossolineum.
Heiland, H. (2000). Friedrich Fröbel. W: Cz. Kupisiewicz (red.), Myśliciele o wychowaniu. T. II (s. 44). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Klimek, J. (2007). Specyfika apostolatu pedagogicznego realizowanego przez bł. Edmunda Bojanowskiego. „Pedagogika Katolicka” (1a), 203-228.
Kucharska, B. (2014). Rola zabawy w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego. W: A.K. Siemak-Tylikowska (red.), Przetrwały 200 lat. Myśl i dzieło bł. Edmunda Bojanowskiego w perspektywie XXI wieku (s. 71-81). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Mac, A. (2013). Zabawa w życiu dziecka a dobrostan. „Zdrowie i Dobrostan” 2.
Morthorst, B. (1988). Nędzy trzeba samemu dotknąć. Wrocław: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP.
Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: WSiP.
Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Opiela, M., Kaput, M., Piekarz, E., Kornobis, A., Zymróz, Z., Chudzik, S. (2015). Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (2014). Kształtowanie instytucjonalnego wymiaru wychowania integralnego we wczesnej edukacji. W: M.L. Opiela, E. Świdrak, M. Łobacz (red.), Wychowanie integralne w edukacji katolickiej (s. 135-154). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opiela, M.L. (red.) (2004). Ochronić wychowując, cz. 1. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Reguła Zgromadzenia Służebniczek Boga-Rodzicy-Dziewicy Niepokalanie Poczętej (1991). Katowice.
Rydz, E. (2016). Znaczenie wczesnego wychowania dla pełnego rozwoju osoby. W: A. Kiciński, M. Opiela (red.), Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół (s. 29-39). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sułkowski, B. (1984). Zabawa – studium socjologiczne. Warszawa: PWN.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Waloszek, D. (1996). Zabawa – edukacja. Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.