The Educator and his Role in Edmund Bojanowski’s Thought

Main Article Content

Mirosław Stanisław Wierzbicki
Serafina Nadzeya Matsulevich

Abstract

The article presents the role of the educator in the thought of Edmund Bojanowski. His various publications emphasize how the teacher has influenced the students' development not only in the nineteenth century, but also indicates the inspiration for the contemporary education of children. E. Bojanowski invited the laity educators offering them various initiatives, such as the creation of reading rooms, schools, hospitals, kindergartens, and so on. His projects outlined the full educative lines of Christian love and instructions that enlightened the thinking of new generations. Through educators working among the children of the rural population, Bojanowski strengthened the foundation of life hinging it on education and instruction. The most important message he left to his educators was the love of God and child, which should be the motive and passion in the educational work.

Article Details

Section
Articles

References

Basso, M. (1995). Il buon samaritano che nelle strade del mondo dà la mano all’uomo d’oggi. Roma: Congregazione delle Suore Ancelle della Beata Maria Vergine Immacolata.
Bojanowski, E. (2009). Dziennik. Objaśnił, skomentował i wstępem poprzedził Leonard Smołka. T. I-IV. Wrocław.
Bosco, G. (1998). Il sistema preventivo. Leumann (Torino): Elledici.
Buonomo, V., Capecci, A. (2014). L’Europa e la dignità dell’uomo. Diritti umani e filosofia. Roma: Città Nuova.
Chávez P., Indirizzo di omaggio al Santo Padre in occasione dell’Udienza pontificia dei membri del CG26, 31 marzo 2008.
Francesco (2013). Evangelii Gaudium, Esortazione Apostolica. Città del Vaticano: LEV.
Garelli, F. (2011). Religione all’Italiana. L’anima del paese messa al nudo. Bologna: Il Mulino.
Grocholewski, Z. (2014). Bł. Edmund Bojanowski w dynamizmie twórczej miłości. Poznań: Wydawnictwo Święty Wojciech.
Jakóbczyk, W. (1959). Wybitni Wielkopolanie XIX wieku. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Korespondencja Edmunda Bojanowskiego z lat 1829-1871 (2001). T. I-II. Objaśnił, skomentował i zarysem monograficznym poprzedził Leonard Smołka. Wrocław: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP.
Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywa pedagogiki religii. Warszawa: WNChat.
Moral, J.L. (2007). Giovani senza fede. Manuale di pronto soccorso per ricostruire con i giovani la fede e la religione. Leumann (Torino): Elledici.
Muchowicz, W. (1933). Żywot Edmunda Bojanowskiego założyciela Ochronek na ziemiach Polskich. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Okoń, W. (2004). Metoda wychowania. W: W. Okoń. Nowy słownik pedagogiczny (s. 245). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana,. Lublin: Wydawnitwo KUL.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Pater, M. (1962). W murach uniwersytetu. Wrocław [b.w.].
Reguła Zgromadzenia Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej. (1991). Katowice.
Smołalski, A. (2006). Pedeutologia historyczna. Wrocław: MarMar Marian Kaczorowski.
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
Szulakiewicz, M. (2014). Poszukiwania metafizyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Terlikowski, T.P. (2015). Edmund Bojanowski święty na nasze czasy. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.