Attitudes of Fathers of Pre-school Age Children with Intellectual Disabilities
Main Article Content
Abstract
The article is about a family with intellectual disability children. The first part explains the value of a family and how the attitude and behavior both of parents can influence social and emotional child`s development. It also shows the differences between each parent`s attitude towards their child. In the next part there are some results of a research undertaken on group of 25 fathers of children with more serious intellectual disability. They show attitude of fathers according to M. Plopy’s classification. The last part summarizes them all, contains practical recommendations for the parents of children with intellectual disability.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Filipczuk, H. (1980). Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.
Harwas-Napierała, B. (1990). Rola rodziny w przygotowaniu młodzieży do dorosłości. Problemy Rodziny, 3.
Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: GWP.
Kostrzewski, J. (1997). Ewolucja poglądów AAMR dotyczących niedorozwoju umysłowego. Od Ricka Hebera (1959) do Ruth Luckasson (1992). Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8.
Kurcbart, A. (2011). Psychologiczny obraz ojca w biegu życia. Warszawa: Difin.
Majewicz, P., Mikrut, A. (1997). Postawy rodzicielskie a poczucie umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8.
Minczakiewicz, E.M., Grzyb, B., Gajewski, Ł. (2003). Elementarz dla rodziców. Dziecko ryzyka a wychowanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Młynarczyk, S. (2010). Ojciec w rodzinie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. W: M. Kujawska, L. Huber (red.), Postawy rodzicielskie współczesnych ojców. Poznań.
Pilecka, W., Wolska, D. (1998). Gdy jesteśmy rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Kraków: Wydawnictwo „JAK”.
Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Plopa, M. (1983). Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne młodzieży a percepcja postaw matek i ojców. Psychologia Wychowawcza, 2.
Plutecka, K. (2013). Ojciec wobec osiągnięć edukacyjnych dziecka niesłyszącego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: WSiP 1986.
Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Sitarczyk, M. (2002). Międzypokoleniowa transmisja postaw wychowawczych ojców. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Stelter, Ż. (2013). Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Warszawa: Difin.
Twardowski, A. (1991). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP 1991.
Ziemska, M. (1980). Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN.
Harwas-Napierała, B. (1990). Rola rodziny w przygotowaniu młodzieży do dorosłości. Problemy Rodziny, 3.
Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: GWP.
Kostrzewski, J. (1997). Ewolucja poglądów AAMR dotyczących niedorozwoju umysłowego. Od Ricka Hebera (1959) do Ruth Luckasson (1992). Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8.
Kurcbart, A. (2011). Psychologiczny obraz ojca w biegu życia. Warszawa: Difin.
Majewicz, P., Mikrut, A. (1997). Postawy rodzicielskie a poczucie umiejscowienia kontroli u uczniów szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8.
Minczakiewicz, E.M., Grzyb, B., Gajewski, Ł. (2003). Elementarz dla rodziców. Dziecko ryzyka a wychowanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Młynarczyk, S. (2010). Ojciec w rodzinie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. W: M. Kujawska, L. Huber (red.), Postawy rodzicielskie współczesnych ojców. Poznań.
Pilecka, W., Wolska, D. (1998). Gdy jesteśmy rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Kraków: Wydawnictwo „JAK”.
Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Plopa, M. (1983). Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne młodzieży a percepcja postaw matek i ojców. Psychologia Wychowawcza, 2.
Plutecka, K. (2013). Ojciec wobec osiągnięć edukacyjnych dziecka niesłyszącego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: WSiP 1986.
Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Sitarczyk, M. (2002). Międzypokoleniowa transmisja postaw wychowawczych ojców. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Stelter, Ż. (2013). Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Warszawa: Difin.
Twardowski, A. (1991). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP 1991.
Ziemska, M. (1980). Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN.