The Development of Communications Skills in Child with Autism Spectrum Disorder

Main Article Content

Beata Wołosiuk

Abstract

This article presents the issue concerning the development of communications skills in persons with Autism Spectrum Disorder. The author describes the process of speech development of child with autism disorder. It was pointed out that the development of communication skills may have different course. Moreover, the article discusses the problem of verbal and non-verbal communication disorder of child with ASD. Furthermore, the author presents varied proposals of programs, which allow the communication development and underlines the necessity to select personalized methods of speech therapy, adapted for child’s abilities. The article presents also the factors, which have an impact on the results of speech therapy. The particular attention was paid at the Cracovian method. The author underlines the important role of a family in the process of therapy of child with Autism Spectrum Disorder.


 

Article Details

Section
Articles

References

Bigas, U. (2012). Autyzm – charakterystyka zachowań językowych w autystycznym spektrum zaburzeń. W: S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Terapia zaburzeń mowy (361-378). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Błeszyński, J. (2005). Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi – autystycznego. W: J. Błeszyński (red.), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem (127-145). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2005.
Cieszyńska-Rożek, J. (2013). Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Kraków: Wydawnictwo Omega Stage Systems.
Doux Le, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina.
Grove, N., Walker, M. (1990). The Makaton Vocabulary: Using manual signs and graphic symbols to develop interpersonal communication. Augmentative and Alternative Communication, 6 (1), 15-28.
Konstantareas, M.M., Blackstock, E.B., Webster, C.D. (1992). Autyzm. Warszawa: KTA.
Kottler, J.A. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP.
Kurcz, I. (2005). Psychologia języka komunikacji. Warszawa: Scholar.
Młynarska, M. (2008). Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Młynarska, M. (2007). Autyzm i teoria umysłu w ujęciu neurolingwistycznym. W: M. Młynarska, T. Smereka (red.), Afazja i autyzm. Zaburzenia mowy oraz myślenia (115-154). Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe.
Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rybkowski, F. (2014). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność, rozpoznawanie. Psychiatria Polska, 48 (4), 653-665.
Sęk H., Cieślak, R. (2014). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne. Stres i zdrowie. Warszawa: PWN.
Szafrańska, A. (2016). Współpraca szkoły z rodziną dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych – wybrane problemy. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Pedagogika, 25 (1), 535-545.
Wasilewski, T. (2015). Założenia integracji sensorycznej a zaburzenia mowy u dzieci z autyzmem. Hygeia Public Health, 50 (1), 14-20.