Success of Integrated School as a Dimension Shaping its Organizational Culture
Main Article Content
Abstract
The thesis of the study is comprised in the statement that specifying the successes of school is one of the important starting points in recognizing and understanding its culture. This culture determines the daily routine of teachers, learners, and indirectly – their parents. The article is aimed at presenting the responses of teachers from integrated schools/classes who define the successes of their schools. This has been treated as the ideas and beliefs which constitute the foundation for the tasks associated with the organization of school. The qualitative analysis of the key categories in the definition of success has been located in four fields which define the assumptions of the organizational culture of school. The main research problems are reflected in the following questions: What categories of success do teachers notice? What is the repleteness of the category of success in particular fields of the organizational culture of school? Which categories directly concern learners with the certified need for special education?
Article Details
References
Armstrong, F. (2011). School cultures, teaching and learning. W: G. Richards, F. Armstrong (red.), Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms (7-18). Oxon: Routledge.
Boryczko, M. (2015). Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2006). Szkolne środowisko uczenia się. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 2, 240-269). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości. Pedagogika Społeczna, 3 (57), 77-87.
Firkowska-Mankiewicz, A. (1999). Zdolnym być… Kariery i sukces życiowy warszawskich trzydziestolatków. Warszawa: IFiS PAN.
Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej. Kraków–Katowice: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gajdzica, Z. (2015). Klasa integracyjna jako przystań pograniczy. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4, 117-127.
Hofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2011). Kultury i organizacje. Przeł. M. Durska. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Jałowiecki, B., Karpalski, S. (2011). Peryferia i pogranicza jako interdyscyplinarny obszar badawczy. W: B. Jałowiecki, S. Karpalski (red.), Peryferia i pogranicza. O potrzebie różnorodności (7-32). Warszawa: Scholar.
Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Pojęcia, procesy, modele. Przekł. E. Cieślik. Sopot: Wydawnictwo GWP.
Łukaszewicz, R. (1979). Wyznaczniki kształtowania sukcesów zawodowych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Mazurkiewicz, G. (2011). Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Michalak, J.M. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Mittler, P. (1995). Special needs education: an international perspective. British Journal of Special Education, 22 (3), 105-108.
Nikitorowcz, J. (2005). Pogranicze w kontekście wielo- i międzykulturowym. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4, 504-508). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Żak.
Schein, E. (1992). Organization Culture and Leadership. San Francisco: Jossey Bass.
Słownik języka polskiego t. 3 (1992). Warszawa: PWN.
Šmid, W. (2011). Ontologia sukcesu. Kraków: Dr Lex.
Stoner, J.A.F., Freeman, R.E., Glibert, D.R. (2001). Kierowanie. Przekł. A. Erlich. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Świątkiewicz-Mośny, M. (2014). „Źle, źle, wszystko źle” – o reformowaniu polskiej szkoły. Analiza materiałów prasowych dotyczących zmian w oświacie w 2012 roku. W: A. Rzymełka-Frąckiewicz (red.), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne (31-41). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. Przekł. K. Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.