Family as Axiological Axpanse for Children in Preschool Age. Research in Selected Kindergartens in Lublin Province
Main Article Content
Abstract
This article includes outline frame for theoretical education to family values and findings of conducted among parents in selected institutions of preschool education. Analysys of data determines understending of the concept of values in parents opinions and shows selfeducation of parents within the knowledge of the values. Subsequently compiled components for which respondents pay attention in the educational process to values and the methods which are used by them. Analyzing results highlights the difficulty which parents are facing in the transmission of values to their children and shows values which parents generaly comunicate to children in preschool age.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Buk-Cegiełka M., Wychowawca, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 1449-1454.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2006.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 1417-1420.
Chojak M., Przekaz wartości w rodzinie z problemem alkoholowym, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola–Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 97-111.
Cudak H., Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości w rodzinie, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 17-26.
Cudak S., Przekaz systemu wartości w środowisku rodzinnym, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 27-35.
Dymara B., Poszukiwanie ładu umysłu i serca, czyli życie według wartości, w: B. Dymara, M. Łopatkowa, M.Z. Pulinowa, A. Murzyn, Dziecko w świecie wartości. Poszukiwanie ładu umysłu i serca, cz. II, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2003, s. 19-37.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2006.
Skupień T., Rodzic jako wychowawca, w: E. Juśko, J. Burgerowa, B. Wolny, B.D. Niziołek (red.), Nauczyciel − Wychowawca − Pedagog. Wyzwania i zadania, Tarnów: Wydawnictwo Progress – Anita Własnowolska-Bielak 2014, s. 108-118.
Stachewicz K., O wartościach. Kilka uwag filozofa, w: A. Pryba (red.), Rodzina szkołą wartości, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza 2011, s. 19-31.
Wolicki M., Psychologiczne uwarunkowania przekazu wartości w rodzinie, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola–Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 9-19.
Zamorski J., Wychowanie do wartości i międzypokoleniowy ich przekaz w rodzinie polskiej, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola– Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 171-194.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2006.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 1417-1420.
Chojak M., Przekaz wartości w rodzinie z problemem alkoholowym, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola–Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 97-111.
Cudak H., Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości w rodzinie, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 17-26.
Cudak S., Przekaz systemu wartości w środowisku rodzinnym, w: W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 27-35.
Dymara B., Poszukiwanie ładu umysłu i serca, czyli życie według wartości, w: B. Dymara, M. Łopatkowa, M.Z. Pulinowa, A. Murzyn, Dziecko w świecie wartości. Poszukiwanie ładu umysłu i serca, cz. II, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2003, s. 19-37.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2006.
Skupień T., Rodzic jako wychowawca, w: E. Juśko, J. Burgerowa, B. Wolny, B.D. Niziołek (red.), Nauczyciel − Wychowawca − Pedagog. Wyzwania i zadania, Tarnów: Wydawnictwo Progress – Anita Własnowolska-Bielak 2014, s. 108-118.
Stachewicz K., O wartościach. Kilka uwag filozofa, w: A. Pryba (red.), Rodzina szkołą wartości, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza 2011, s. 19-31.
Wolicki M., Psychologiczne uwarunkowania przekazu wartości w rodzinie, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola–Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 9-19.
Zamorski J., Wychowanie do wartości i międzypokoleniowy ich przekaz w rodzinie polskiej, w: J. Zamorski (red.), Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, Stalowa Wola– Rzeszów: Fundacja Uniwersytecka w Stalowej Woli 2009, s. 171-194.