The Role of the School Counselor to Motivate Students „Spiritually Homeless” Active Involvement in the Creation of Personal Reality

Main Article Content

Anna Agnieszka Tyburska

Abstract

In the text of the article has been made to discuss the issue of the role of school teacher in motivating students “spiritually homeless” active involvement in the creation of personal reality. For the purposes of the text adopted the term “spiritual homelessness” which can be interpreted as a lack of own space and emptiness inside, which was founded in the student as a result of lack of proper conduct of education.


The basis of the article are the theoretical considerations centered around issues: homelessness internal students, the mission school counselor, school counselor perception as a tutor and motivate the student being understood as the management of its thinking in order to channel it to take action for their own personal development.

Article Details

Section
Articles

References

Amstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna 2005.
Breaux A., Whitaker T., Jak to robią najlepsi nauczyciele, Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2011.
Budzyński M., Sarnat-Ciastko A., Szkolny Tutoring Wychowawczo-Rozwojowy jako próba odpowiedzi na potrzebę zmiany podejścia pedagogicznego nauczycieli w ramach realizacji szkolnego programu wychowawczego, Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej 2014.
Cęcelek G., Rodzina – jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze, „Mazowieckie Studia Humanistyczne 2005”, nr 1-2, s. 239-249.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Lublin: Wydawnictwo Jedność 2003.
Cywińska M., Rozwijanie motywacji uczniów do nauki, „Studia Edukacyjne” 2012, nr 20, s. 153-165.
Czekierda P., Co możemy zyskać w perspektywie społecznej, wprowadzając tutoring, w: Tutoring w szkole. Między teorią i praktyką zmiany edukacji, red. P. Czekierda, M. Budzyński, M. Traczyński i in., Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej 2009, s. 15-19.
Day C., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004.
Dymkowska N., Jaworek M., Stęczniewska W., Pedagog w obliczu wyzwań: trener − terapeuta − ojciec, w: Pedagog we współczesnym świecie, red. W. Tanaś, W. Welskop, Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu 2015, s. 165-175.
Kordziński J., Motywacja − tajemnica szkolnych sukcesów, Warszawa: Wydawnictwo Verlag Dashofer 2007.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Pedagog szkolny, w: Słownik pedagogiczny, Warszawa: PWN 2009.
Laurman-Jarząbek E., Udział pedagoga szkolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły, w: Problemy teorii i praktyki opiekuńczej, red. B. Matyjas, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej 2005, s. 130-136.
Prajsner M., Rodzina dysfunkcjonalna, „Remedium” 2002, nr 5, s. 18-19.
Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa: WSiP 2003.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwojowa człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa: PWN 2002, s. 133-157.
Stevenson N., Motywowanie pracowników, Warszawa: Liber 2002.
Szewczuk K., Praca pedagoga w środowisku szkolnym, w: Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. A. Błasiak, E. Dybowska, N. Pikuła, Kraków: Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM 2012, s. 15-36.
Szymański J., Edukacyjne problemy współczesności, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014.
Welskop W., Rola nauczyciela-tutora w procesie wspierania rozwoju osobistego ucznia, Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi 2014.
Wysocka E., Tomiczek K., Szkoła jako środowisko życia i codzienności ucznia − analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje percepcji i sposobu wartościowania szkoły przez uczniów, „Przegląd Pedagogiczny” 2014, nr 1, s. 169-186.
Zalewska-Bujak M., Udział nauczycieli w przemianach edukacyjnych przełomu XX i XXI stulecia w Polsce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2010.