Christian Education in School Catechesis

Main Article Content

Stanisław Łabendowicz

Abstract

The term “Christian education” is ambiguous and open to interpretation. It is identified with catechesis and education in faith. The Christian education is a “help given to man in the formation of manhood in the pursuit of his ultimate end, which is generally understood as the union of man with God through the practice of charity” (Gravissimum Educationis, No. 2). The Christian education in school catechesis means that parents, teachers, educators and religion teachers take into account the basic spheres of educational influence in their actions, i.e. the physical, emotional, intellectual, moral, spiritual, religious, and social sphere, as well as the sphere of values and freedom. The understanding of man as a human person underlies the concept of education. Education in school catechesis involves developing the student’s abilities, skills and interests, and providing the opportunity to apply the knowledge acquired during classes. Therefore, catechesis should include biblical, liturgical, moral as well as communal and missionary education. Education in school catechesis is to show the student in the Christian perspective. Parents, religion teachers and priests should develop the student’s spiritual skills and awake the joy of the Christian life among them.

Article Details

Section
Articles

References

II Polski Synod Plenarny (1991-1999), Poznań: Pallottinum 2001.
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży – źródła i cele, Toruń: UMK 2000.
Bagrowicz J., Katecheza jako wychowanie, „Horyzonty Wiary” 1996, nr 7, s. 38-47.
Bagrowicz J., Kościół w katechezie, „Collectanea Theologica” 46 (1976), f. 4, s. 197-206.
Bagrowicz J., Społeczny wymiar odpowiedzialności Kościoła za dzieło edukacji religijnej, „Studia Włocławskie” 11 (2009), s. 118-131.
Binz A., Katecheta: misja, zawód czy powołanie?, w: Z. Marek (red.), W służbie człowiekowi, Kraków 1991, s. 89-101.
Bołoz W., Sposoby odnajdywania norm moralnych, „Horyzonty Wiary” 6 (1995), s. 84-89.
Chałupniak R., Postawa wiary i jej kształtowanie na katechezie, „Katecheta” 44 (2000), nr 7-8, s. 6-11.
Charytański J., W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków: WAM 1992.
Długosz A., Jak przygotowywać i oceniać katechezę, Częstochowa: Kuria Matropolitarna−Tygodnik „Niedziela” 1997.
Dziekoński S., Wychowanie religijne, w: R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz W. Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana Ks. Biskupowi Gerardowi Kuszowi, wykładowcy Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, z okazji 65. rocznicy urodzin, Opole: RWWTUO 2004, s. 438.
Dziewiecki M., Odpowiedzialna pomoc wychowawcza, Radom: Wyd. Ave 1999.
Finke M., Pedagogika wiary, Poznań: PWT 1996.
Instrumentum Laboris Synodu Biskupów, Rzym 1977.
Janczewski Z., Katecheza w świadomości młodzieży szkół średnich w rejonie pilskim. Studium socjologiczno-pastoralne, Poznań 2000.
Jan Paweł II, List do młodych całego świata „Parati semper” Ojca Świętego Jana Pawła II z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, Rzym 1985.
Jan Paweł II, Przyszłość człowieka to sam człowiek. Homilia wygłoszona w czasie Mszy świętej dla rodzin w Portugalii (15 maja 1982), w: J. Żukowicz (red.), Rodzina w nauczaniu Jana Pawła II. Antologia wypowiedzi, Kraków: Wyd. Naukowe PAT 1990, s. 90-93.
Jan Paweł II, Szkoła i religia. Przemówienie do kapłanów diecezji rzymskiej, „L'Osservatore Romano” 4 (1981), s. 14-16.
Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury, w: M. Radwan (red.), Jan Paweł II. Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym−Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1988, s. 51-68.
Jan Paweł II, Wstańcie, chodźmy, Kraków: WAM 2004.
Jan Paweł II, Wychowanie młodego pokolenia zadaniem wszystkich, http://www.opoka.org. pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/edukacja_03072004.html (dostęp: 14.02. 2015).
Klaus B., Dziecko w rodzinie – zasady katolickiego wychowania, w: W. Szewczyk (red.), Przyszłość ludzkości idzie przez rodzinę, Warszawa: Michalineum 1992, s. 250-261.
Kraszewski J., Katechizować, ale jak?, Płock 1995.
Kubik W., Zasadnicze problemy współczesnej dydaktyki w katechezie, „Ateneum Kapłańskie” 418 (1978), nr 2, s. 230-235.
Kulpaczyński S., Kształtowanie postaw religijnych na katechezie, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 35 (1988), z. 6, s. 83-85.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: BGW 1994.
Kurzydło D., Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków: WAM 2003.
Lech S., Wymiar liturgiczny, w: M. Majewski (red.), Podstawowe wymiary katechezy, Kraków: Poligrafia Salezjańska 1991, s. 68-69.
Łabendowicz S., Formacja katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne 1997.
Łabendowicz S., Katecheza – wymiar biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjalny, ekumeniczny, w: C. Rogowski (red.), Leksykon pedagogiki religii, Warszawa: Verbinum 2007, s. 264-274.
Łabendowicz S., Wychowanie dzieci i młodzieży w katechezie szkolnej, w: M. Zając (red.), XXV lat nauczania religii w szkole, Lublin: Wyd. Natan 2015, s. 191-204.
Łabendowicz S., Wychowanie społeczne w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów” 42 (2011), nr 2, s. 59-70.
Łabendowicz S., Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, „Zeszyty Formacji Katechetów” 46 (2012), nr 2, s. 33-40.
Łabendowicz S., Wychowanie w wierze podstawowym zadaniem katechezy, w: S. Łabendowicz (red.), Katecheza w służbie wiary, Radom: Wydawnictwo Diecezji Radomskiej „Ave” 2013, s. 107-120.
Maj A., Kompetencje pedagogiczne nauczyciela religii, „Zeszyty Formacji Katechetów” 60 (2016), nr 4, s. 77-88.
Maj A., Programy wychowawcze szkoły ku szkole wychowującej, „Zeszyty Formacji Katechetów” 12 (2003), nr 4, s. 63-75.
Majewski M., Antropologiczna koncepcja katechezy, Lublin: KUL 1974.
Majewski M., Spotkania katechezy z teologią, Kraków: Poligrafia Salezjańska 1995.
Marek Z., Zbawcze orędzie w posłudze katechetycznej, w: Katecheza Kościoła w świetle Dyrektorium ogólnego o katechizacji, Kraków: Poligrafia Salezjańska 1999, s. 90-118.
Materski E., Odpowiedzialność Kościoła za katechezę, Radom: Wydawnictwo Diecezjalne 1993.
Materski E., „Redemptor hominis” w katechezie, w: Jan Paweł II naucza, t. V, Lublin 1982, s. 136-150.
Medica G., Documento di Base. Komentarz, Torino 1972.
Mierzwiński B., Łowickie przesłanie Jana Pawła II wyzwaniem dla rodziny i szkoły w wychowaniu młodego pokolenia Polaków, „Studia Loviciensia” 9 (2007), s. 43-54.
Mierzwiński B., Pedagogizacja małżonków. Relacje między mężczyzną a kobietą w małżeństwie, „Paedagogia Christiana” 2000, nr 1 (5), s. 189-206.
Murawski R., Ewangelizacyjny charakter katechezy, „Ateneum Kapłańskie” 84 (1992), z. 2, s. 183-186.
Offmański A., Katechizowany podmiotem przemian kulturowych w nauce w szkole, w: J. Stala (red.), Dzisiejszy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, Krakóe: WAM 2002, s. 14-23.
Olbrycht K., Dylematy współczesnego wychowania, „Znak” 43 (1991), s. 43-45.
Osewska E., Formułowanie celów jednostki katechetycznej, „Katecheta” 47 (2003), nr 5, s. 45-48.
Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie, Łomianki: Instytut Studiów nad Rodziną 1996.
Pawlina K., Młodzież końca XX wieku, „Ateneum Kapłańskie” 533 (1998), s. 64-66.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa: WSIP 1992.
Puchalski G., Perspektywy nowej ewangelizacji w nauczaniu Jana Pawła II, „Studia Elbląskie” 3 (2001), s. 231-243.
Ratzinger J., Drogi wiary w dobie współczesnych przemian, „Communio” 12 (1992), nr 2, s. 125-128.
Rejmoniak S., Liturgia w katechezie, w: R. Murawski (red.), Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1989, s. 308-323.
Rusecki M., Wiara odpowiedzią na Boże wezwanie, w: M. Rusecki, Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1992, s. 57-67.
Skórny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa: WSIP 1992.
Skreczko A., Wychowanie, w: E. Ozorowski, Słownik Małżeństwa i Rodziny, Warszawa−Łomianki: ATK 1999, s. 474-476.
Stala J., Współpraca rodziny, szkoły i parafii w dziele wychowania, w: J. Stala (red.), Dydaktyka katechezy, cz. I, Tarnów: Biblos 2004, s. 350-352.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań: UMK 1999.
Szpet J., Ewangelizacyjny wymiar szkolnych lekcji religii, w: S. Dziekoński (red.), Katecheza ewangelizacyjna w rodzinie, parafii, szkole, Warszawa: UKSW 2002, s. 185-204.
Szpet J., Inicjacyjna funkcja katechezy, „Horyzonty Wiary” 7 (1996), nr 3, s. 55-72.
Szpet J., Przyszłość lekcji religii w polskiej szkole, Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha 2002.
Szpet J., Treści i źródła katechezy, w: J. Stala (red.), Dydaktyka katechezy, cz. I, Tarnów: Biblos 2004, s. 128-129.
Szpet J., Jackowiak D., Lekcje religii szkołą wiary, Poznań: Płocki Instytut Wydawniczy 1996.
Sztaba M., Społeczny wymiar wychowania chrześcijańskiego w nauczaniu Kościoła katolickiego, „Katecheta” 55 (2011), nr 5, s. 50-58.
Śnieżyński M., Realizacja zajęć katechezy w podającym toku nauczania (wyniki badań), w: M. Śnieżyński (red.), Katecheta w szkole. Poradnik pedagogiczny, Kraków 1994, s. 189-199.
Tomasik P., Ewangelizacja – katecheza – nauczanie religii w szkole. Wyjaśnienie podstawowych terminów, w: S. Dziekoński (red.), Ewangelizować czy katechizować?, Warszawa: VERBINUM Wydawnictwo Księży Werbistów 2002, s. 23-51.
Wistuba H., Współpraca rodziców z katechetą w nauczaniu wiary, „Katecheta” 14 (1970), s. 254-256.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1986.
Wrońska H., Katecheza podstawowym zadaniem Kościoła, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 37 (1990), z. 6, s. 43-54.