Theory Multilateral Education of Personality Based on Educationally Situations of Computer Science Learning in Junior High School
Main Article Content
Abstract
Article presents the theoretical foundations of computer education process for the third stage of education in the light of the theory multilateral education of personality and educationally situations that can be the foundation in the process of computer science learning. This theory is based on the complex process of human development, maked under the influence of education with treats juvenile and his personality as a harmonious whole, which education takes through the awakening and development of cognitive skills, motivation and emotional life and the ability to creative practical activity. The result of such a process of teaching-learning is consistently shaped the personality of the student, ready for selection and assimilation of available information and solving theoretical and practical problems, surviving scientific content, social, moral, and aesthetic and taking an active part in the transformation of the surrounding reality.
Article Details
References
Chałas K.: Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2003.
Dewey J.: Jak myślimy, Lwów−Warszawa: Książnica-Atlas [b.r.w.].
Fleming E.: Unowocześnienie systemu dydaktycznego, Warszawa: WSiP 1974.
Juszczyk S.: Koncepcje nauczania informatyki i technologii informacyjnej, w: S. Juszczyk, J. Janczyk, D. Morańska, M. Musioł, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2004.
Ledzińska M., Czerniawska E.: Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2011.
Makles B.: Komunikacja jako problem badawczy dydaktyki, w: J. Półturzycki, E.A. Wesołowska (red.), Współczesne kierunki modernizacji dydaktyki, Toruń 1993.
Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2000.
Niemierko B.: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2007.
Niemierko B.: Diagnostyka edukacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.
Nowak M.: Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”, w: D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006.
Okoń W.: Podstawy wykształcenia ogólnego, Warszawa: WSiP 1987.
Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2003.
Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2004.
Sikorski M.: Kompetencje komunikacyjne nauczycieli, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej” 2(2010).
Skibińska M.: Umiejętności informacyjne gimnazjalistów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012.
Sysło M.M.: Kierunki rozwoju edukacji wspieranej technologią. Nowe technologie w edukacji. Propozycja strategii i planu działania na lata 2014-2020. Dokument przyjęty przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji przy Ministrze Edukacji Narodowej, Warszawa 2014.
Zaczyński W.P.: Uczenie się przez przeżywanie, Warszawa: WSiP 1990.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm.).