Continual Learning: Chance for Personal and Professional Development

Main Article Content

Beata Jakimiuk

Abstract

Lifelong learning is a context for human development. Changes in the job market and development of new technologies make personal and professional development indispensable. This necessity is determined by active use of the possibilities of continual learning. Professional and personal development are closely related to each other because professional development is only possible due to personal development, and humanity is enriched by and confirmed by professional development. The article contains a characteristics of personal and professional development, describes the role and forms of continual learning as a possibility for development, determined by taking responsibility for one's own decisions and actions.

Article Details

Section
Articles

References

Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, In: Pedagogika społeczna, eds. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2003, pp.295-318.
Baran A., Czarnecka D.: Kształcenie w systemie formalnym, In: Kształcenie dorosłych, ed. A. Zgierska, A. Cendrowska, A. Iwańczyk, I. Pasierowska, I. Skrzypczak, H. Strzelecka, M. Szczepaniak, I. Grabowska, Warszawa: GUS 2009, pp. 30-41.
Błędowski P., Nowakowska M.: Podstawy kształcenia ustawicznego, Łódź: Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych 2010.
Czarnecki K.: Profesjologia, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas” 2010.
Czarnecki K.: Psychologia zawodowej pracy człowieka, Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu 2006.
Czarnecki K.: Rozwój zawodowy człowieka, Warszawa: IWZZ 1985.
Czarnecki K.: Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka, retrieved from Śląska Biblioteka Cyfrowa: http://www.digitalsilesia.eu/dlibra/ doccontent?id=9850, p. 37 [23.07.2012].
Delors J.: Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO 1998.
Encyklopedia PWN, retrieved from http://encyklopedia.pwn.pl/ haslo/3949968/odpowiedzialnosc.html [25.07.2012].
Encyklopedia PWN, retrieved from http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/4009883/ rozwoj.html [12.07.2012].
Europejskie Biuro Eurydice, Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, trans. E. Kolanowska, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 2002.
Furmanek W.: Podstawy edukacji zawodowej, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE 2000.
Gałkowski S.: Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Lublin: Wydawnictwo KUL 2003.
Ingarden R.: Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1987.
Jan Paweł II: List do Młodych „Parati semper”, 31.03.1985, No 9, retrieved from http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/parati.html [22.07.2012].
Jan Paweł II: Przemówienie do młodzieży w Poznaniu, In: Przemówienia i homilie wygłoszone w trakcie pielgrzymek do ojczyzny, Poznań: 3.06.1997 (KAI), http://mateusz.pl/jpii/witamy/0404.htm [dostęp 20.07.2012].
Jeruszka U.: O permanentnym rozwoju kwalifikacji zawodowych człowieka w Polsce, In: Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny, ed. S.M. Kwiatkowski, Warszawa–Radom: IBE 2008, pp. 123-138.
Krąpiec M.A.: Idea „postępu” w krzywym zwierciadle ekologii, „Człowiek w Kulturze” 1994, No 2, pp. 17-29.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, ed. D. Kalisiewicz, vol. V, Warszawa: PWN 1996.
Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1996.
Skrzydlewski P.: Prawo człowieka do edukacji, In: Filozofia i edukacja, eds. P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz, Lublin: Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej” 2005, pp. 136-140.
Rynio A.: Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004.
Strategia Rozwoju Kształcenia Ustawicznego do 2010 roku, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu 2003.
Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP 2000.
Załącznik do Wniosku Komisji Wspólnot Europejskich dotyczącego Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady – COM (2005) 548 końcowy. Kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie – Europejskie ramy referencyjne, retrieved from http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0548: FIN:PL:PDF [19.07.2012].