La pédagogie à l’Université Catholique de Lublin par rapport au progrès de la pédagogie en Pologne. Esquisse historique et théorique

Main Article Content

Piotr Magier

Abstrakt

Pedagogika w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim na tle rozwoju pedagogiki w Polsce. Rys historyczny i teoretyczny


Przedmiotem artykułu jest rozwój historyczny i specyfika teoretyczna pedagogiki uprawianej w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Autor opisuje proces historycznego formowania się i rozwoju Instytutu Pedagogiki KUL na tle zmian społecznych, jaki dokonał się w okresie od odzyskania przez Polskę niepodległości do chwili obecnej. Autor syntetycznie charakteryzuje: tradycje polskiej pedagogiki okresu rozbiorów, specyfikę pedagogiki okresu II RP oraz dorobek pedagogiki polskiej po II wojnie światowej. W sposób analityczny proces rozwoju pedagogiki w KUL ukazany został w perspektywie formowania się pedagogiki jako nauki, zarówno w aspekcie administracyjnym, jak i teoretycznym. W aspekcie administracyjnym opisano dorobek badawczy i dydaktyczny Instytutu Pedagogiki. W aspekcie teoretycznym zamieszczono zestawienie głównych orientacji (teoretycznych modeli) badawczych współczesnej pedagogiki w Polsce. Na tym tle podjęta została analiza głównych kategorii koncepcji pedagogiki personalistycznej - charakterystycznej dla ośrodka KUL.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bartnicka K., Szybiak I.: Zarys historii wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2001.
Bronk A., Majdański S., Klasyczność filozofii klasycznej, „Roczniki Filozoficzne” 39-40(1991-1992), z. 1, s. 368-391.
Bronk A., Pedagogika i filozofia. Uwagi metafilozoficzne, w: Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, ed. P. Dehnel, P. Gutowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, s. 9-27.
Domagała-Zyśk E.: Współpraca Instytutu Pedagogiki KUL. Z ośrodkami zagranicznymi, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana
Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 201-207.
Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.
Karolewicz G.: Nauczyciele akademiccy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w okresie międzywojennym, vol. I, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1996.
Kot S.: Historia wychowania. Wychowanie nowoczesne. Od połowy wieku XVIII do współczesnej doby, vol. II, Warszawa: Wydawnictwo „Żak” 1996.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia — Metodyka — Ewaluacja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2011.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo salezjańskie 2001.
Magier P.: Koncepcja pedagogiki klasycznej, „Roczniki Pedagogiczne” 2(38)(2010), s. 41-52.
Magier P.: Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, w: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, ed. J. Michalski, A. Zakrzewska, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 336-345.
Nowak M.: Pedagogika personalistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, ed. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, vol. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 231-247.
Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.
Nowak M.: Teraźniejszość Instytutu Pedagogiki. Katedra Pedagogiki Ogólnej, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 70-85.
Nowak M.: Wczoraj i dziś pedagogiki uniwersyteckiej, w: Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego, ed. K. Braun, M. Łobacz, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 13-39.
Skrzyniarz R.: Dzieje pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 13-40.
Skrzyniarz R.: Teraźniejszość Instytutu Pedagogiki. Badania naukowe prowadzone w Instytucie Pedagogiki, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 67-69.
Smółka E.: O potrzebie realizmu w wychowaniu, w: Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, ed. P. Dehnel, P. Gutowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP 2005, s. 95-106.
Stępkowski D.: Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D.E. Schleiermachera, Warszawa: Towarzystwa Naukowego Franciszka Salezego 2010.
Szacki J.: Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007.
Śliwerski B.: Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, ed. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, vol. II, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007, s. 28-50.
Śliwerski B.: Pedagogika dziecka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2007.
Truchlińska B.: Filozoficzne tradycje myślenia o osobie i osobowości. Personalizm polski, w: Człowiek - Wartości - Sens. Studia z psychologii egzystencji, ed. K. Popielski, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1996, s. 321-342.
Woroniecki J.: Katolicka etyka wychowawcza, vol. I, II/1, II/2, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1995.