Pedagogy in the Catholic University of Lublin against the background of the development of pedagogy in Poland. A historical and theoretical outline

Main Article Content

Piotr Magier

Abstract

The historical development and theoretical specificity of pedagogy as it is practiced at the John Paul II Catholic University of Lublin is the subject of the article. The author describes the process of historical formation and development of the Institute of Pedagogy of the CUL that has been going on since Poland regained its independence, against the background of social changes. The author synthetically characterizes: the traditions of Polish pedagogy of the period of Partitions (1795-1918), the specific character of pedagogy in the period of the Second Polish Republic (1918-1939) and the achievements of Polish pedagogy after the Second World War. In an analytical way the process of development of pedagogy at the CUL is shown in the perspective of the formation of pedagogy as a science, both in the administrative and theoretical aspects. In the administrative aspect the achievements of the Institute of Pedagogy in the fields of research as well as of didactics have been presented. In the theoretical aspect a list has been compiled of the main research orientations (theoretical models) of modem pedagogy in Poland. Against this background an analysis has been made of the main categories of personalistic pedagogy characteristic of the CUL.

Article Details

Section
Articles

References

Bartnicka K., Szybiak I.: Zarys historii wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2001.
Bronk A., Majdański S., Klasyczność filozofii klasycznej, „Roczniki Filozoficzne” 39-40(1991-1992), z. 1, s. 368-391.
Bronk A., Pedagogika i filozofia. Uwagi metafilozoficzne, w: Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, ed. P. Dehnel, P. Gutowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, s. 9-27.
Domagała-Zyśk E.: Współpraca Instytutu Pedagogiki KUL. Z ośrodkami zagranicznymi, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana
Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 201-207.
Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.
Karolewicz G.: Nauczyciele akademiccy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w okresie międzywojennym, vol. I, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1996.
Kot S.: Historia wychowania. Wychowanie nowoczesne. Od połowy wieku XVIII do współczesnej doby, vol. II, Warszawa: Wydawnictwo „Żak” 1996.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia — Metodyka — Ewaluacja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2011.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo salezjańskie 2001.
Magier P.: Koncepcja pedagogiki klasycznej, „Roczniki Pedagogiczne” 2(38)(2010), s. 41-52.
Magier P.: Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, w: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, ed. J. Michalski, A. Zakrzewska, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 336-345.
Nowak M.: Pedagogika personalistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, ed. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, vol. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 231-247.
Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.
Nowak M.: Teraźniejszość Instytutu Pedagogiki. Katedra Pedagogiki Ogólnej, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 70-85.
Nowak M.: Wczoraj i dziś pedagogiki uniwersyteckiej, w: Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego, ed. K. Braun, M. Łobacz, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 13-39.
Skrzyniarz R.: Dzieje pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 13-40.
Skrzyniarz R.: Teraźniejszość Instytutu Pedagogiki. Badania naukowe prowadzone w Instytucie Pedagogiki, w: Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, ed. A. Rynio, R. Skrzyniarz, Lublin: Jedność 2011, s. 67-69.
Smółka E.: O potrzebie realizmu w wychowaniu, w: Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, ed. P. Dehnel, P. Gutowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP 2005, s. 95-106.
Stępkowski D.: Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D.E. Schleiermachera, Warszawa: Towarzystwa Naukowego Franciszka Salezego 2010.
Szacki J.: Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007.
Śliwerski B.: Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, ed. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, vol. II, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007, s. 28-50.
Śliwerski B.: Pedagogika dziecka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2007.
Truchlińska B.: Filozoficzne tradycje myślenia o osobie i osobowości. Personalizm polski, w: Człowiek - Wartości - Sens. Studia z psychologii egzystencji, ed. K. Popielski, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1996, s. 321-342.
Woroniecki J.: Katolicka etyka wychowawcza, vol. I, II/1, II/2, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1995.