The Values Preferred by Gymnasium Students. A Theoretical and Empirical Study
Main Article Content
Abstract
This article discusses the values most popular with gymnasium students. Theoretical approach refers to the issue of values as such, as well as to the problem of education in human values (in the review of sociological and psycho-pedagogical literature). The empirical part of the study discusses the author’s research results. The research was aimed at investigating values which tend to be most popular with gymnasium students, and environmental factors determining students’ choices of values, as well. In total, 92 second-year students of gymnasium were surveyed (48 living in urban areas and 44 living in rural areas). The values most popular with the respondents distinguished by the place of residence were as follows: allocentric values appeared to be preferable, the second popular were hedonistic values, then pro-social values, family values and finally, material values. Having taken sex as an independent variable, two different hierarchies of values for boys and girls were established. In case of girls, the most preferable values were as reported in the following order: allocentric values, pro-social values, hedonistic values, family and material values. The boy respondents, whereas, considered hedonistic values as most important, then allocentric values, family, pro-social and material values. Finally, the problems of education in human values, transmission of values, teaching values and particularly the examples set by parents and teachers were discussed.
Article Details
References
Denek K.: Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań—Toruń: Edytor 1994. Doniec R.: Stanisława Brzozowskiego filozofia pracy jako wartości i tworzywa kultury, w: Spór o wartości w kulturze i wychowaniu, red. F. Adamski, Kraków: Uniwersytet Jagielloński 1991.
Dyczewski L.: Kultura polska w procesie przemian, Lublin: TN KUL 1995. Furmanek W.: Człowiek, człowieczeństwo, wychowanie, Rzeszów: Wyd.
Oświatowe FOSZE 1995.
Gajda J.: Media w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2002. Goodman N.: Wstęp do socjologii, Poznań: Zysk i S-ka 1997. Homplewicz J.: Etyka pedagogiczna, Rzeszów: WSP 1996.
Izdebska J.: Współczesna rodzina wobec eksplozji mediów elektronicznych - wyzwaniem dla edukacji medialnej, „Edukacja” 2009, nr 9.
Koźmińska I., Olszewska E.: Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa: Świat Książki 2007.
Łagoda A.: Edukacyjna rola współczesnej rodziny wobec przemian i oczekiwań, „Edukacja” 2008, nr 4.
Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2002.
Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2004.
Mariański J.: Wprowadzenie do socjologii moralności, Lublin: KUL 1989. Matusewicz Cz.: Psychologia wartości, Warszawa: PWN 1975.
Mendras H.: Elementy socjologii, Wrocław: Siedmioróg 1997.
Misztal M.: Problematyka wartości w socjologii, Warszawa: PWN 1980. Nowak M.: Wartości i ich występowanie w procesie wychowania, w: Człowiek - wartości — sens. Studia z psychologii egzystencji, red. K. Popielski, Lublin: KUL 1996.
Podgórski R.: Znaczenie rodziny w edukacji wartości w życiu społecznym, „Edukacja i Dialog” 2008, nr 5.
Popielski K.: Wartości i ich znaczenie w życiu ludzi, w: Człowiek - wartości - sens. Studia z psychologii egzystencji, red. K. Popielski, Lublin: KUL 1996.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G.: Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa: WSiP 1992. Ryczan K.: Wartości katolików a typ środowiska miejskiego, Lublin: Gaudium 1992.
Skórny Z.: Wartości a wychowanie, „Edukacja” 1990, nr 2.
Szczepański J.; Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa: PWN 1970.
Szymański M.: Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2006.