Socio-Emotional Situation of Elderly People Caused by the COVID-19 Pandemic
Main Article Content
Abstract
The article reflects on the socio-emotional situation of elderly people caused by the COVID-19 pandemic. The reflection was made in the light of the literature on the subject and in the light of the results of the own research. The entire text consists of two parts. In the first one, an outline is given of the theoretical context covering the issues of the direction of development changes taking place in late adulthood and a reflection on the changes caused by the pandemic. The second part refers to the pilot empirical data, presents the research method and its results and summary.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Brzezińska, A., Hejmanowski, S. (2005). Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (623-665). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Burzak, K. (2022). Poczucie osamotnienia osób w okresie późnej dorosłości w czasie pandemii COVID-19. Niepublikowana praca mgr. Lublin: Archiwum KPR IP KUL.
Czerniawska, O. (1998). Style życia ludzi starych. W: O. Czerniawska (red.), Style życia w starości,(7-26). Łódź: Wydawnictwo WSHE.
Dubas, E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Rebis.
Halicka, M. (2004). Satysfakcja życiowa ludzi starych. Studium teoretyczno-empiryczne. Białystok: Akademia Medyczna.
Olejnik, M. (2000). Średnia dorosłość. Wiek średni. W: Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka (234-263). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Straś-Romanowska, M. (2000). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka (263- 293). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Straś-Romanowska, M. (2009). Doświadczenia graniczne w rozwoju człowieka: wyzwanie dla poradnictwa. W: A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała, J., Olejnik, M. (2012). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała, M. Olejnik (red.), Psychologia rozwoju człowieka (127-145). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Burzak, K. (2022). Poczucie osamotnienia osób w okresie późnej dorosłości w czasie pandemii COVID-19. Niepublikowana praca mgr. Lublin: Archiwum KPR IP KUL.
Czerniawska, O. (1998). Style życia ludzi starych. W: O. Czerniawska (red.), Style życia w starości,(7-26). Łódź: Wydawnictwo WSHE.
Dubas, E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Rebis.
Halicka, M. (2004). Satysfakcja życiowa ludzi starych. Studium teoretyczno-empiryczne. Białystok: Akademia Medyczna.
Olejnik, M. (2000). Średnia dorosłość. Wiek średni. W: Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka (234-263). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Straś-Romanowska, M. (2000). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka (263- 293). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Straś-Romanowska, M. (2009). Doświadczenia graniczne w rozwoju człowieka: wyzwanie dla poradnictwa. W: A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała, J., Olejnik, M. (2012). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała, M. Olejnik (red.), Psychologia rozwoju człowieka (127-145). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.