Class Teachers In Mainstream Schools Facing Various Educational Needs of Students – Experienced Difficulties and Sources of Support

Main Article Content

Anna Ozga

Abstract

The article presents the results of surveys carried out among 79 primary class teachers, the aim of which was to learn about difficult situations experienced while fulfilling various educational needs of students as well as about professional support offered to the respondents. The essence of the text is the analysis of correlation relationships among the analysed variables. The obtained results show a slight correlation between the intensity of difficulties declared by the class teachers and the assessment of the possibility of obtaining professional support, its availability and effectiveness.

Article Details

Section
Articles

References

Badziukiewicz, B., Sałasiński, M. (2005). Vademecum wychowawcy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bednarkowa, W. (2010). O talentach w szkole czyli 7 wspaniałych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Bidziński, K. (2015). Związek między oceną wsparcia zawodowego uzyskiwanego przez nauczycieli a ich opiniami na temat odczuwanych trudności w realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Wychowanie na co dzień, 6, 8-14.
Bidziński, K., Ozga, A., Rutkowski, M. (2019). Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV-VI. W poszukiwaniu modelu pomocy i wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bulanda, D. (2008). Bezradność nauczycieli wobec uczniów sprawiających trudności dydaktyczno-wyrównawcze. W: Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik A (red.), Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły (s. 55-66). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Cybulska, R., Derewlana, H., Kacprzak, A., Pęczek, K., Łaska, B. (2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji: w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE.
Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czekaj, K., Zarzycka, A., Skierska-Pięta, K. (2011). Dobre praktyki – zawód wychowawca. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Fazlagić, A.J. (2003). Marketingowe zarządzanie szkołą. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Grzybowska, D. (1998). Szkoła specjalna – nauczanie czy wychowanie. W: H. Machel (red.), Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej (s. 54-59). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jachimczak, B. (2019). Nauczyciel w edukacji włączającej. W: I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 138-159). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Janowski, A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Janowski, A. (2002). Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kapcia, A., Wojnarowska, M. (opracowanie) (2015). W drodze do przywództwa edukacyjnego. Warszawa: ORE.
Ligus, R. (2018). „Wędrujące pojęcia i ujęcia”. Od integracji w szkole do pedagogiki inkluzji społeczno-kulturowej. W: B.D. Gołębniak i M. Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej (s. 25-44). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
NIK o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów; https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-pomocy-psychologiczno-pedagogicznej-dla-uczniow.html (dostęp: 15.04.2021).
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. 2020, poz. 1280.
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2020, poz. 1309.
Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Ozga, A. (2017). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – model założony a rzeczywisty. W: E. Asmakovets, S. Koziej (red.), Człowiek w przestrzeni edukacyjnej współczesnego świata (s. 133-140). Kielce: Wydawnictwo UJK.
Róg, A. (2012). Nauczyciel – wychowawca. W: J. Mróz, K. Kaleta (red.), Umiejętności psychologiczno-pedagogiczne w pracy nauczyciela (s. 31-48). Kielce: ZNP.
Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej. W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 14-25). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Tomaszewski, T. (1975). Człowiek i otoczenie. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia (s. 13-36). Warszawa: PWN.