Assessment and Grading in the Processes of Educating and Supporting an Intellectually Disabled Student: Dilemmas and Directions

Main Article Content

Agnieszka Żyta

Abstract

Assessment is an important part of the process of educating and supporting a student with intellectual disabilities. It includes, on the one hand, a review of existing knowledge and skills acquired in the course of education, which provides important feedback to teachers and students, and on the other hand, is the basis for launching a process of so-called self-revalidation. Assessment, particularly when we work in a diverse environment such as mainstream or integrated class, is a major challenge for teachers. Difficulties include the need to follow a different core curriculum for students with moderate and severe intellectual disabilities, building appropriate relationships based on understanding and mutual support between students with different levels of functioning, fear of unfair treatment in the assessment process, meeting different parents' expectations of their children’s assessment. The article discusses the importance of assessment and evaluation in the process of education of students with intellectual disabilities, analyzes the most common difficulties in this area, and proposes measures to optimize the assessment process for this group of students.

Article Details

Section
Articles

References

Anderson, L., Östlund, D. (2017). Assessments for learning in grades 1-9 in a special school for student’s with intellectual disability in Sweden. Problems of Education in the 21st Century, 75(6), 508-524.
Antoszkiewicz, E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Apanel, D. (2016). Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8-21.
Browder, D., Spooner, F., Algozzine, R., Algrim-Delzell, L., Flowers, C., & Karvonen, M. (2003). What we know and need to know about alternative assessment. Exceptional Children, 70, 45-61, http:// dx.doi.org: 10.1080/08957340701431385
Durling, E; Chinn, D; Scior, K. (2018) Family and community in the lives of UK Bangladeshi parents with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(6), 1133-1143.
Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hayes, A.M., Dombrowski, E., Shefcyk, A.H., and Bulat, J. (2018). Learning Disabilities Screening and Evaluation Guide for Low- and Middle-Income Countries. RTI Press Publication No. OP-0052-1804. Research Triangle Park, NC: RTI Press. https://doi.org/10.3768 /rtipress.2018.op.0052.1804
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa6 (dostęp: 29.03.2021).
Karvonen, M., Wakeman, S., Flowers, Cl., & Moody, S. (2013). The relationship of teachers’ instructional decisions and beliefs about alternate assessments to student achievement. Exceptionality, 21(4 ), 238-252.
Kielin, J. (2011). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kosakowski, C. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Akapit.
Liszka, K. (2001). Nauczycielskie kryteria oceniania uczniów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Mikrut, A. (2012). Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów z niepełnosprawnością. W: P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji (s. 181-202). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN.
Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Niemierko, B. (2001). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik dydaktyki skutecznej. Warszawa: WAiP.
Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
Opłocka, U. (2007). Etyczne dylematy oceniania szkolnego. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja. Moralność. Sfera Publiczna (s. 251-255). Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.
Putkiewicz, E. (2000). O ocenianiu szkolnym. W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: WSiP.
Roach, A., & Elliott, S. (2006). The influences of access to general education curriculum on alternate assessment performance of students with significant cognitive disabilities. Educational Evaluation and Policy Analysis, 28(2), 181-194, http://dx.doi.org/10.3102/01623737028002181.
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego, dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.) http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf (dostęp: 20.03.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. poz. 1578). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001578/O/D20171578.pdf (dostęp: 20.03.2021).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 373) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000373/O/D20190373.pdf (dostęp: 20.03.2021).
Schalock, R., Luckasson, R.A., Tassé, M. (2021). Intellectual disability. Definition, diagnosis, classification, and systems of supports. Silver Spring: AAIDD.
Skibska, J. (2014). Ocenianie włączające w praktyce edukacyjnej jako szansa zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 14, 19-28.
Skrzypczak, U. (2019). Ocenianie kształtujące – ocenianie wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 228-234). Seria Naukowa, t. 7. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Sośnicki, K. (1959). Dydaktyka ogólna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Stróżyński, K. (2004). Ocenianie szkolne. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 3. Warszawa: Żak.
Walczak, W. (2001). Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka. Łódź: Galaktyka.
Wsparcie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce. Rekomendacje i działania priorytetowe. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/projekt-realizowany-w-ramach-program-wsparcia-reform-strukturalnych (dostęp: 24.08.2021).
Żyta, A. (2018). Samostanowienie z perspektywy dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziców. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(42), 53-65.