The Internet as a Source of Information on Autism Spectrum Disorders in the Opinion of Therapists and Parents

Main Article Content

Jolanta Zielińska

Abstract

The article presents the basis of the methodology of researching the opinions of therapists and parents of children with autism spectrum disorders about the Internet as a source of information about this developmental disorder. The main results and conclusions obtained were discussed and the postulates for the practice were presented. As an introduction to the research, a short description of the Internet as a source of information and autism spectrum disorders is presented in the light of the literature on the subject.

Article Details

Section
Articles

References

Gaebel, W., Zielasek, J., Reed, G.M. (2017). Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11: koncepcje, metodologie oraz obecny status. Psychiatria Polska, 51(2), 169-195.
Jastrzębowska, G. (2019). Zaburzenia neurorozwojowe. Zmiany w podejściu teoretycznym i diagnostycznym. Logopedia, 48(1), 27-46.
Królikowska, A. (2006). Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w Internecie. W: D. Batorski, M. Maroda, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Markiewicz, K. (2015). Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD – ujęcie rozwojowe. W: B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Molga, A. (2016). Internet jako narzędzie komunikacji w opinii respondentów. Dydaktyka Informatyki, 11, 37-44.
Nowak, A., Krejtz, K. (2006). Internet z perspektywy nauk społecznych. W: D. Batorski, M. Maroda, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Pietras, T., Witusik, A. (2010). Autyzm – pozycja nozologiczna, charakterystyka kliniczna i diagnoza. W: T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (red.), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Continuo.
Pisula, E. (2000). Autyzm u dzieci. Diagnostyka, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: PWN.
Plichta, P. (2017). Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rynkiewicz, A., Kulik, M. (2013). Wystandaryzowane, interaktywne narzędzia do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu a nowe kryteria diagnostyczne DSM-5. Psychiatria, 10(2), 28-35.
Stankiewicz, K. (2004). Wpływ Internetu na percepcję wiarygodności informacji. W: L. Haber (red.), Społeczeństwo informacyjne – wizja czy rzeczywistość?, t. 2, wyd. II (s. 407-416). Kraków: Wydawnictwo AGH.
Szpunar, M. (2013). Wewnętrzny imperatyw pisania. Społeczne znaczenie i funkcje blogów. W: P. Plichta, J. Pyżalski (red.), Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej. Łódź: Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi.
Wodziński, M. (2020). Obraz spektrum autyzmu w dyskursie internetowym na przykładzie memów. W: P. Siuda, M. Pluta (red.), Kultura medialna i komunikacja społeczna. Internet, zdrowie i choroba – powiązania społeczne, kulturowe i edukacyjne, t. 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Wilk-Kołodziejczyk, D. (2004). Pozyskiwanie wiedzy w sieciach komputerowych z rozproszonych źródeł informacji. W: L. Haber (red.), Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość? Kraków: Wydawnictwo AGH.