Children Under Three Adaptation to Institutional Forms of Care on Lublin Nurseries Example

Main Article Content

Ewelina Świdrak

Abstract

Preparing and going through young children adaptation process to day care centers, (to crèches or toddler clubs), is an extremely important task for parents and nursery workers. Adaptation of children under three to group care is a rarely described issue in scientific research. The purpose of the article is to show the young children adaptation process to institutional forms of care on the example of Lublin nurseries. The article concerns both the optimizing adaptation procedures used in Lublin nurseries, and new children’s specific behavior and emotions, used to cope with stress connected with adaptation. The article was created in cooperation with the Municipal Nursery Group in Lublin, the “Happy Toddlers” Nursery Group in Lublin and the Krasnal Kindergarten in Turka near Lublin. Nursery staff and newly arrived children took part in the research conductedin those institutions. The total number of examined children was 120, those were children from 7 months to 2.5 years old.

Article Details

Section
Articles

References

Bakiera, L., Stelter, Ż. (2011). Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: DIFIN.
Bielecka, M. (1999). Adaptacja dziecka w żłobku. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 2(11), 83-82.
Brzezińska, A., Czub, M., Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4(120), 5-21.
Builetyn Informacji Publicznej (2020). Miejski Zespół Żłobków w Lublinie. Samorząd Miasta Lublina. Pobrane z: https://nr1.zlobki.lublin.eu/o-nr-1/ (dostęp: 31.01.2020).
Builetyn Informacji Publicznej (2020). Miejski Zespół Żłobków w Lublinie. Samorząd Miasta Lublina. Pobrane z: https://nr7.zlobki.lublin.eu/o-nr-7/615-2/ (dostęp: 31.01.2020).
Builetyn Informacji Publicznej (2020). Miejski Zespół Żłobków w Lublinie. Samorząd Miasta Lublina. Pobrane z: https://zlobki.lublin.eu/dla-twojego-dziecka/ (dostęp: 31.01.2020).
Czub, T. (2013). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka (s. 90-91). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dettling, A.C. i in. (2000). Quality of care and temperament determine changes in cortisol contrentations over the day for young children in childcare. Psychoneuroendocrinology, Nov; 25(8), 819-836.
Dettling, A.C., Gunnar, M.R., Donzella, B. (1999). Cortisol levels of young children in full-day childcare centers: relation with age and temperament. Psychoneuroendocrinology, July, 24(5), 519-536.
Dolto, F. (2002). Zrozumieć dziecko. Warszawa: Jacek Santorski,
Goldberg, S. (2013). Attachement and Developement. New York: Routledge.
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klim-Klimaszewska, A. (2006). Adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
Kopaczyńska-Sikorska, J. Zdańska-Bricken, M. (1985). Adaptacja dziecka do środowiska żłobkowego. Wychowanie w przedszkolu, 7-8.
Koźmińska, I. (2017). Więź kontra żłobki, http://www.iumw.pl/wiez-kontra-zlobki.html (dostęp: 31.01.2020).
Krauze-Sikorska, H. (2016). Determinanty fizycznego i psychospołecznego rozwoju małego dziecka. W: H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska (red.), Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń (s. 131-152). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM,
Kuszak, K. (2016). Małe dziecko w środowisku dorosłych. O budowaniu pozytywnej więzi z opiekunem. W: H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska (red.), Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń (s. 71-95). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM..
Lubowiecka, J., Suświłło, M. (1997). Wybrane problemy wczesnej edukacji. Część I. Adaptacja w przedszkolu. Olsztyn: Studio Poligrafii Komputerowej „SQL”.
Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.
Modrzewski, J. (2003). Adaptacja społeczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1. A–F ( s. 26). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pacso Fearon, R.M., Groh, A.M., Bakermans-Kranenburg, M.J., van IJzendoorn, M.H., Roisman, G.I. (2016). Attachment and developmental psychopathology. W: D. Cicchetti (red.), Developmental psychopathology (s. 325-385). Wiley New Jersey: Uniwersity of North California.
Przedszkole Krasnal (2017). Pierwszy dzień w przedszkolu; https://krasnal.eu/porady/pierwszy-dzien-przedszkolu/ (dostęp: 31.01.2020).
Sadowska, K. (2018). Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Schaffer, H.R. (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
Siegel, D.J. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo U.J.
Świdrak, E. (2020). Funkcje żłobków polskich od zakończenia II wojny światowej do początków XXI wieku na przykładzie żłobków lubelskich. Biuletyn Historii Wychowania 41 [w druku].
Vasta, R. Haith, M.M., Miller, S.A. (2004). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
Żłobek Szczęśliwych Maluchów (2020). Adaptacja, https://szczesliwymaluch.pl/adaptacja/ (dostęp: 31.01.2020).