The Blind in the Religious Community. Needs and Difficulties
Main Article Content
Abstract
The aim of the theoretical and empirical article is to present the needs and difficulties experienced by the surveyed persons with visual impairment involved in the activities of religious communities. Particular attention has been paid to ‘me’ and ‘you’ focused needs, as well as external and internal constraints. The article presents the results of research conducted on the basis of a qualitative strategy, the method of individual cases and the use of the in-depth interview technique. The group of respondents included 10 people struggling with sight dysfunctions who belong to or belonged to religious communities in the past. The article considered, inter alia, how being a member of a specific religious group made it possible to meet the needs of the respondents, and what limitations they had to deal with as a result.
Article Details
References
Chmielewski, M. (1999). Sto jeden pytań o życie duchowe. Lublin: Polihymnia.
Cudowska, A. (2009). Wspólnota w kulturze indywidualizmu. W: J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, M. Sobecki (red.), Wspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Domagała-Zyśk, E. (2016). Studium indywidualnego przypadku jako metoda badań naukowych w pedagogice specjalnej. W: R. Skrzyniarz, L. Dziaczkowska, D. Opozda (red.), Przedmiot, źródła i metody badań w biografii. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Ecler Nocoń, E. (2017). Wokół kategorii „uczestnictwa” – rozważania w perspektywie myśli społecznej Karola Wojtyły. Studia Edukacyjne, 46.
Głowiński, M. (2013). Duchowość niepełnosprawnych, czyli życie w duchu błogosławieństw. Humaniora, 3.
Janocha, W. (2011). Religijność osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Studium socjologiczno- pastoralne. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kupisiewicz, M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej. PWN: Warszawa.
Łobocki, M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mamajek, A. (2009). Status „prawdy” w postmodernizmie. Studia Elbląskie, 10.
Pargament, K.I. (1997). The Psychology of Religion and Coping. Theory, Research, Practise. New York: Guilford Press.
Powell, L.H., Shahabi, L., Thoresen, C.E. (2003). Religion and spirituality. Linkages to physical health. Am Psychol, 58.
Pokrywka, M. (2000). Osoba, uczestnictwo, wspólnota. Refleksje nad nauczaniem społecznym Jana Pawła II. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Seeman, T.E., Dubin, L.F., Seeman, M. (2003). Religiosity/spirituality and health. A critical review of the evidence for biological pathways. Am Psychol, 58.
Sękowska, Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: APS.
Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Socha, P. (2000). Psychologia rozwoju duchowego – zarys zagadnienia. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sokołowska-Kasperium, A. (2015). Blaski i cienie życia dorosłej osoby ociemniałej w kontekście przystosowania się do niepełnosprawności. Studium przypadku. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 10.
Thoresen, C.E. (1999). Spirituality and Health: Is There a Relationship?. J Health Psychol, 4.
Walthes, R. (2007). Tyflopedagogika, tłum. J. Mink. Gdańsk: GWP.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Zwierżdżyński, M. (2010). Religia – duchowość – postmodernizm. Problem znaczeń. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, S. Grotowska (red.), Religijność i duchowość – dawne i nowe formy. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.