The Role of Image in Ritual Media Communication Based on the Example of Polish News Bulletins

  • Aleksandra Seklecka Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Słowa kluczowe: komunikacja rytualna; serwis informacyjny; telewizja; obraz

Abstrakt

Rola obrazu w rytualnej komunikacji medialnej na przykładzie polskich serwisów informacyjnych

Artykuł prezentuje zagadnienia związane z rolą obrazu w komunikacji rytualnej na przykładzie wieczornych wydań serwisów informacyjnych. Wybór tych audycji spowodowany jest ich popularnością. Celem pracy jest analiza wykorzystania wizualnej zawartości serwisów i ich roli w odbiorze informacji. Obrazy są też istotne w ramach rytualnej perspektywy komunikacji. Obraz wzmacnia przekaz werbalny i zwiększa możliwość oddziaływania na obiorców. W artykule postawiono kilka pytań. Jakie obrazy są wykorzystywane w relacjach reporterskich w serwisach? W jakim kontekście się pojawiają? Jakie obrazy wykorzystuje się w różnych typach informacji? Jaka jest relacja między werbalnym i wizualnym aspektem przekazu?

Bibliografia

Barthes R.: Retoryka obrazu, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN 1985.
Bergström B.: Komunikacja wizualna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.
Blondheim M.: Liebes T., Live Television’s Disaster Marathon of September 11 and its Subversive Potential, “Prometheus”, 20 (2002), No 3.
Bourdieu P.: O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2011.
Boyd A.: Dziennikarstwo radiowo-telewizyjne: techniki tworzenia programów informacyjnych, Kraków: Wyd. UJ 2006.
Carey J.: Communication as a Culture – Essays on Media and Society, New York–London: Routledge 1992.
Curran J.: Liebes T.: The Intellectual Legacy of Elihu Katz, in: Media, Ritual and Identity, eds. T. Liebes, J. Curran, London–New York: Routledge 2008.
Cury I.: Directing and Producing for Television. A Format Approach, Amsterdam [etc.]: Elsevier 2011.
Dayan D., Katz E.: Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa: Muza 2008.
Drozdowski R.: Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Poznań: Wyd. UAM 2006.
Foucault M.: Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria 2000.
Godzic W.: Wstęp do wydania polskiego, in: Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, D. Dayan, E. Katz, Warszawa: Muza 2008.
Gombrich E.H.: Obraz wizualny, in: Symbole i symbolika, ed. M. Głowiński, Warszawa: Czytelnik 1991.
Katz E., Liebes T.: „No more peace!”. Disaster, Terror, War and Media Evens, in: Media Events in a Global Age, eds. N. Couldry, A. Hepp, F. Krotz, New York: Routledge 2010.
Kociuba M.: Antropologia poznania obrazowego. Rola obrazu i dyskursu w poznawczym ujmowaniu świata, Lublin: Wyd. UMCS 2010.
Kołodziejczak M., Stępińska A.: Teoretyczne podstawy badań nad wydarzeniami medialnymi, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, No 1 (217).
Mitchell W.J.: Iconology, Image, Text, Ideology, Chicago–London: The University of Chicago Press 1986.
Pisarek W.: Język w mediach i media w języku, in: Język w mediach masowych, eds. J. Bralczyk, K. Kosiołek-Mosińska, Warszawa: Wydawca Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O” 2000.
Raport KRRiT: Najpopularniejsze audycje w I kw. 2014. Dobowa oglądalność programów; http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/rapory/kontrola-nadawcow-wynikibadan /najpopularniejszeaudycje-w-i-kw-2014--dobowa-ogladalnosci-programow.pdf [07.08.2014].
Rothenbuhler E.W.: Komunikacja rytualna: od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków: Wyd. UJ 2003.
Sartori G.: Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Warszawa: Wyd. UW 2007.
Silcock B.W., Heider D., Rogus M.T.: Managing Television News. A Handbook for Ethical and Effective Producting, London: Lawrence Erlbaum Associates 2007.
Stępińska A.: 9/11 and the Transformation of Globalized Media Events, in: Media Events in Global Age, eds. N. Couldry, A. Hepp, F. Klotz, London–New York: Routledge 2010.
West D. M.: Air Wars. Television Advertising in the Election Campaign 1952-2008, Washington: CQ Press 2010.
Opublikowane
2020-05-05
Dział
Artykuły