Refugee Topics in Radio Reportage in the Context of the War in Ukraine in 2022
Abstract
The goal of the following text is to discuss radio documentaries concerning war emigrants that appeared in Polish stations during the first two weeks of the conflict between Russia and Ukraine. The research method used in the article is the analysis of the content and artistic means of audio expression as well as comparative analysis. Refugee documentaries are quite homogeneous and paint a polyphonic portrait of emigrants as a community, from which, however, it is possible to emerge individual stories saturated with concrete human tragedy. Most of the analyzed works focus on the subject, while attaching a little less importance to the formal side of the program, as a result only individual projects can be described as artistic reportages.
References
Bachura-Wojtasik J. (2014), Narracyjne formy radiowe jako przykład artystycznych realizacji audiosfery, [w:] U. Doliwa (red.), Radio w dobie nowych mediów, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, s. 63-80.
Barthes R. (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Białek M. (2010), Polski reportaż radiowy. Wybrane zagadnienia, Poznań–Opole: Scriptorium.
Hodalska M. (2017), Trauma dziennikarzy. Dziennikarstwo traumy, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ.
Jasiński K. (2008), Doświadczenie wartości przez człowieka w myśli Józefa Tischnera, IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, nr XX, s. 81-95.
Kafar M. (2013), W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kapuściński R. (2004), Autoportret reportera, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Kapuściński R. (2006), Ten Inny, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Klimczak K. (2011), Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Łódź: Primum Verbum.
Kłoczowski J.A. (2005), Filozofia dialogu, Poznań: W drodze.
Kopaliński W. (2000), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa: Świat Książki.
Michalak K. (2019), Przeciwko „zglobalizowanej obojętności”. Reportażysta radiowy wobec problematyki uchodźczej, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, nr 54(3), s. 261-274.
Michalak K., Sekudewicz A. (2008), Dramaturgia w dokumencie i reportażu radiowym, wykład wygłoszony podczas seminarium reportażu poświęconego prezentacji i dyskusji warsztatowej nad radiowym dokumentem artystycznym, Kazimierz Dolny.
Piłatowska I. (2015), Studio Reportażu i Dokumentu – powstanie i działalność, [w:] A. Ossibach-Budzyński (red.), Polskie Radio. Historia – program – technika. 90 lat Polskiego Radia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, s. 391-397.
Spasińska A. (2017), Uchodźstwo jako obrzęd przejścia – o doświadczeniu uchodźstwa w świetle wybranych narracji przymusowych migrantów, [w:] R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, t. 4, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 154-163.
Sygizman K. (2021), Opowieść rodzi się w dialogu – specyfika narracji w reportażu radiowym, Zagadnienia Rodzajów Literackich, nr 4(64), s. 115-126.
Szpunar M. (2018), (Nie)potrzebna wrażliwość, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ.
Terzani T. (2012), Listy przeciwko wojnie, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Tischner J. (2006), Filozofia dramatu, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Tischner J. (2005), Myślenie według wartości, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Wciseł W. (2017), Polskie media i medialne inicjatywy obywatelskie wobec napływu uchodźców i migrantów, Polityka i Społeczeństwo, nr 1(15), s. 145-157.
Copyright (c) 2022 Roczniki Nauk Społecznych
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.