Facebook Profiles of Major Tv News Stations in Poland on June 4, 2019

Keywords: Facebook, media, new media, policy, communication, television

Abstract

The increase in the polarization level and identity divisions of the Polish society have become possible due to the existence of new media, including social media, especially Facebook. It is in the space of mass media where individual identity narratives, concerning the experience of individual memory of individual actors and the interpretation of history, take place. Among the important events in the recent history of Poland, which have become a part of the identity division and polarization processes, were the partially free elections on June 4, 1989. The quality and quantity of the material presented on the 30th anniversary of these elections on the official Facebook accounts of the main Polish TV news stations confirms that the media remain not neutral to key events and phenomena in the social space. Moreover, they contribute to deepening and consolidating certain moods and the phenomenon of polarization. The mediatization process affects not only the adaptation of individual units or institutions to the mentality of the media, but also the phenomenon of media adaptation to the expectations of its users.

References

Adamik-Szysiak, Małgorzata. “Kampania wyborcza na Facebooku – studium przypadku aktywności liderów ugrupowań politycznych na Lubelszczyźnie w 2015 r.” In Oblicza wyborów. Studia wyborcze i analizy kampanii parlamentarnej w 2015 r. na Lubelszczyźnie, edited by Agnieszka Łukasik-Turecka, 83-103. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2016.

Bajka, Zbigniew. „Rynek mediów w Polsce.” In Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, edited by Zbigniew Bauer, and Edward Chudziński, 183–206. Kraków: Universitas, 2012.

Bauman, Zygmunt. Retropia. Jak rządzi nami przeszłość. Translated by Karolina Lebek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.

CBOS. Polacy o Magdalence, Okrągłym Stole i poczuciu zdrady. Komunikat z Badań. Warszawa 2010, 1–19. Accessed July 1, 2019. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_101_10,pdf.

Cichosz, Marzena. (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2007.

Dąbała, Jacek. Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość. Kraków: Universitas, 2014.

Edelman Trust Barometer 2020. “Research.” Accessed June 10, 2019. https://www.edelman.com/trust-barometer.

Edelman Trust Barometer. “Global Report,” 1–78. Accessed December 29, 2020. https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2020-01/2020%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report_LIVE.pdf.

Hjarvard, Stig. “The Mediatization of Society. A Theory of the Media as Agends of Religious Changes.” Northern Light 6, no. 1 (2008): 9–26.

Hjarvard, Stig. “The Mediatization of Society. A Theory of the Media as Agends of Social and Cultural Changes.” Nordicom Reviev 29, no. 2 (2008): 105–34.

Hout Van, Tom, and Peter Burger. Mediatization and the Language of Journalism, 489–504. Accessed December 29, 2020. https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/45111/Chapter24_TVH.pdf?sequence=1.

“Instagram usunął konto Kinsey Wolanski, która wbiegła na murawę podczas finału Ligi Mistrzów.” Wirtualnemedia.pl. Accessed June 28, 2019. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/instagram-usunal-konto-kinsey-wolanski-ktora-wbiegla-na-murawe-podczas-finalu-ligi-mistrzow.

Kim, Yeojin, Youngju Kim, and Shuhua Zhou. “Theoretical and methodological trends of agenda-setting theory. A thematic analysis of the four decades of research.” The Agenda Setling Journal 1, no. 1 (2017): 5–22.

Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. “Medialne narracje tożsamościowe i stosunek do Innego – problem społeczny i dylemat badawczy.” Media, Biznes, Kultura, no. 1 (4) (2018): 47–52. Accessed June 28, 2019. file:///C:/Users/LublinQ/Downloads/5-MBK%20nr%204%20(2).

Łatka, Rafał. “Przegranie okazji byłoby klęską.” Gość Niedzielny, no. 22 (2019): 44–5.

Ławnicki, Tomasz. “Była minister kultury ostro o obrażaniu wyborców, którzy ‘cenią sobie 500+.’” Natemat.pl, July 2, 2019. https://natemat.pl/274277,krystyna-janda-obraza-wyborcow-pis-malgorzata-omilanowska-komentuje.

McQuail, Denis. Teoria komunikowania masowego. Translated by Marta Bucholc, and Anna Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Molęda-Zdziech, Małgorzata. Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego. Warszawa: Difin SA, 2013.

Mrozowski, Maciej. Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR, 2001.

Nowak, Jakub. “Agenda publiczna czy medialna? Problem statusu publikowanych oddolnie treści medialnych w ramach social media na przykładzie protestu adisucks.” In Agenda-setting teorii i praktyce politycznej, edited by Ewa Nowak, 75–110. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.

Nowak, Ewa. “Rola mediów masowych w ustanawianiu agendy politycznej.” In Agenda-setting teorii i praktyce politycznej, edited by Ewa Nowak, 39–73. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.

Pallus, Patryk. “Rok 2018: Polsat najpopularniejszy, zyskały główne kanały TVP.” Businessinsider.pl. Accessed June 10, 2019. https://businessinsider.com.pl/media/tv-radio/najpopularniejsze-programy-i-kanaly-w-2018-roku/24lx5c1.

Pastwa, Rafał. “An Individual in the World of Total Communication – in other Words, Every-day Reality of the Contemporary Nomads in the Reality Based on Distrust.” In Communication, Education, Culture, edited by Monika Podkowińska, 185–204. Presov: Pro Communio, 2018.

Pastwa, Rafał. “Mediatyzacja instytucji Kościoła i strategia personalizacji w kontekście zjawiska prywatyzacji wizerunku księdza na Facebooku.” In Biuletyn Edukacji Medialnej 2(2018): 82–97.

Pastwa, Rafał. “Zaufanie w kryzysie, czyli ‘kultura budowania na nieufności.’ Próba analizy zjawiska na podstawie ‘2017 Edelman Trust Barometer’ z uwzględnieniem odniesienia do mediów.” Roczniki Nauk Społecznych 9(45), no. 3(2017): 155–66.

Piontek, Dorota. “Personalizacja rywalizacji wyborczej w kampanii parlamentarnej.” Roczniki Nauk Społecznych 4(40), no. 3(2012): 109–26.

Sękowski, Stefan. “Eurowybory wygrała polaryzacja.” Nowakonfederacja.pl. Accessed July 8, 2019. https://nowakonfederacja.pl/eurowybory-wygrala-polaryzacja/.

Stolarz, Agata. “Dzielenie się pamięcią.” Praktyka i teoria historii mówionej. Lublin: Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, 2016.

Sztajdel, Agnieszka. “Medialny porządek rzeczy – agenda setting w mediach lokalnych.” In Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność współczesności, edited by Agnieszka Roguska, 67–78. Siedlce: Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży “Szansa,” 2013.

Published
2021-03-19
Section
Articles