Zeszyt 12: Muzykologia
Zeszyt 12: Muzykologia 2023
Temat: Muzyka artystyczna i kultura popularna
Redakcja „Roczników Humanistycznych", zeszytu 12: „Muzykologia” zaprasza do nadsyłania tekstów naukowych do rocznika 2023, którego tematem przewodnim będzie Muzyka artystyczna i kultura popularna.
Muzyka zwana artystyczną lub klasyczną od wieków styka się z kulturą popularną. Jednak to dopiero koniec XVIII i później XIX wiek przyniósł refleksję nad kulturą popularną, a wiek XX dostarczył narzędzia, które umożliwiły powstanie systematycznych studiów nad kulturą i muzyką popularną (popular culture studies/ popular music studies). Obecnie badania nad tym obszarem kultury prowadzone są na całym świecie na szeroką skalę. Zmieniają się jednak perspektywy, z których są one prowadzone, co skutkuje zmianami w postrzeganiu tego obszaru kultury.
Jedną z takich zmian paradygmatycznych w badaniach nad kulturą popularną jest jej równoprawne traktowanie i powiązanie z kulturą zwaną wysoką. Ich interakcje zachodzą na różnych płaszczyznach i w różnym natężeniu. Te wzajemne zależności obu światów artystycznych są złożone i często bardzo bliskie, choć nie zawsze oczywiste. Powiązania te stopniowo stają się przedmiotem coraz szerzej zakrojonych badań, o czym przekonuje wydana w październiku 2022 książka Twentieth-Century Music in the West An Introduction Toma Percharda, Stephena Grahama, Tima Rutherford-Johnsona i Holly Rogers czy Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje pod redakcją Ewy Kowalskiej-Zając (2021), choć naturalnie temat ten pojawiał się już wcześniej – na przykład w numerze tematycznym czasopisma „Musurgia” – Le “savant” et le “populaire” (IX/1, 2002).
Celem tego numeru jest eksploracja różnorodnych relacji między kulturą popularną i muzyka artystyczną. Do interesujących nas zagadnień należą:
- gatunki “klasyczne” i kultura popularna (musicale, rock-opery, oratoria, kantaty, itd.) i odwrotnie;
- techniki artystyczne typowe dla muzyki „klasycznej” na gruncie kultury popularnej i odwrotnie (cykliczność, concept-album, intertekstualność, praca nad tekstem poetyckim, instrumentarium, suity z muzyka filmową, itd.);
- doświadczenia artystów “klasycznych” na gruncie kultury popularnej i odwrotnie;
- funkcjonowanie motywów z muzyki klasycznej w kulturze popularnej i odwrotnie (cytat i parafraza w piosence, muzyka w reklamie, w filmie, popularne piosenki w operze, cover i transkrypcja itd.);
- gatunki i działania integrujące oba obszary oraz będące na ich obrzeżach;
- funkcjonowanie gwiazd i wirtuozów w kulturze, ich społeczny odbiór;
- metodologia stosowana do badania muzyki „klasycznej” w służbie badań nad kulturą popularną i odwrotnie;
- badania nad interakcjami tych obszarów kultury w refleksji teoretycznej i estetycznej.
Akceptujemy jedynie teksty dotąd niepublikowane, zastrzegając sobie prawo do ich wstępnej selekcji pod względem tematycznym i redakcyjnym. Artykuły przygotowane w stylu MLA, o objętości nieprzekraczającej 30 000 znaków (wraz ze streszczeniem i bibliografią) należy przesyłać za pośrednictwem systemu OJS (Open Journal System).
Preferowane języki: polski, angielski, francuski
Termin nadsyłania tekstów: 15 marca 2023 r.
Adres do korespondencji:
dr hab. Małgorzata Gamrat (gamrat@kul.pl)