Latin and Greek in Contemporary Names of Human Medicines on the Polish Market
Abstrakt
Łacina i greka w świecie współczesnego nazewnictwa farmaceutycznego w Polsce
Celem artykułu jest ukazanie, że słowa pochodzące z łaciny i greki są nadal efektywnie wykorzystywane w polskiej terminologii farmaceutycznej na przykładzie nazw handlowych leków oraz form, w jakich owe terminy pojawiają się w interesującym autora nazewnictwie. Autor pracy definiuje pewne zauważalne i charakterystyczne paradygmaty pojawiania się form łacińskich i greckich, które występują w konkretnych wyodrębnionych w artykule grupach leków, wskazuje na pewne widoczne tendencje w zastosowaniu języków innych niż klasyczne oraz podkreśla, jak ogromne znaczenie ma łacina i greka w ciągle rozwijającym się polskim przemyśle farmaceutycznym.
Bibliografia
Breza, Edward. “Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy).” In Polskie nazwy własne. Encyklopedia, edited by Ewa Rzetelska-Feleszko, 343–361. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, 1998.
Chrematonimia jako fenomen współczesności, edited by Maria Biolik, Jerzy Duma. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2011.
Cieślikowa, Aleksandra. “Jakie korzyści daje onomastyce chrematonimia?” In Chrematonimia jako fenomen współczesności, edited by Maria Biolik and Jerzy Duma, 113–123. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2011.
Fabris, Giampaolo, and Laura Minestroni. Valore e valori della marca. Come costruire e gestire una marca di successo. Milano: Franco Angeli, 2004.
Filipiak, Krzysztof J. “Polskie nazewnictwo leków—bałagan trwa…” Choroby Serca i Naczyń 3, no 1(2006): 52–57.
Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, edited by Irena Sarnowska-Giefing, Mieczysław Balowski, Magdalena Graf. Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy “Maiuscula,” 2015.
Gałkowski, Artur. “Chrematonimia w kulturze współczesnej.” Onomastica 61, no 1(2017): 55–71.
Gałkowski, Artur. “Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej.” In Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, edited by Irena Sarnowska-Giefing and Mieczysław Balowski and Magdalena Graf, 171–180. Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy “Maiuscula,” 2015.
Gałkowski, Artur. Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2008.
Gangwal, Amit. “Naming of Drug Molecules and Pharmaceutical Brands.” Accessed: April 29, 2019. https://www.pharmatutor.org/articles/naming-of-drug-molecules-and-pharmaceutical-brands.
Łysoń, Piotr. Zdrowie i ochrona zdrowia w 2011 roku. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych, 2012.
Tomasik, Samuela. “Onomastyka w służbie zdrowiu, czyli o nazwach handlowych leków. Rekonesans badawczy.” Acta Onomastica 54(2013): 256–271.
Tomasik, Samuela. “Pomyłki apteczne. O niezamierzonych przekształceniach nazw handlowych leków.” In Konvergencie a divergencie v propriálnej sfére. 20. slovenská onomastická konferencia Banská Bystrica 26.–28. júna 2017. Zbornik referátov, edited by Alexandra Chomová, Jaromír Krko, Iveta Valentová, 451–458. Bratislava: VEDA. Vydavatežstvo Slovenskej akadémie vied, 2019.
Walkowiak, Justyna Barbara. “Foreign branding in Poland. Chrematonyms and Anthroponyms.” Proceedings of ICONN 2(2013): 218–227.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.