„Z każdego stworzenia umiał się ku więtszej miłości Boskiej pobudzić”: zwierzęta jako przyjaciele sług Bożych (na podstawie Żywotów świętych Piotra Skargi)

  • Ewa Cybulska-Bohuszewicz Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie
Słowa kluczowe: świętość, zwierzęta, natura, hagiografia, patrologia, mikrologia

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę motywów zwierzęcych występujących w Żywotach świętych P. Skargi. Mogłoby się wydawać, że nie pełnią one istotnej roli w monumentalnym przecież dziele. Jednak kiedy zwrócimy na nie baczniejszą uwagę, okazuje się, że są nośnikami cennych informacji, związanych z tym, w jaki sposób na gruncie chrześcijaństwa kształtowały się poglądy dotyczące miejsca człowieka i zwierząt we wszechświecie. Analiza zebranych w artykule motywów ukazuje, że nie mają racji bytu rozpowszechnione (zwłaszcza w ostatnim czasie) stereotypy, wynikające głównie z błędnego odczytania biblijnej frazy: „Czyńcie sobie ziemię poddaną”, w świetle których chrześcijaństwo jako religię już od samego początku cechować miał jakoby brak szacunku do stworzonego świata i instrumentalne podejście do zwierząt. Podobnie błędne jest przeświadczenie, że przyjazne relacje z „braćmi mniejszymi” miał tylko św. Franciszek z Asyżu, zaś inne święte osoby nie były związkami z nimi zainteresowane. Prezentowany tekst metodologicznie nawiązuje do ustaleń tzw. śląskiej „szkoły” mikrologii, a zatem zakłada skupienie się na tych częściach badanego dzieła, które są uznawane za fragmenty, odpryski, słowem − „miniatury” − komunikaty, które (na pierwszy rzut oka) nie przesądzają o jego wartości. Studium stanowi dopełnienie artykułu „Znać iżeście i bestyj podlejszy”: zoomorficzne inkarnacje szatana w „Żywotach świętychPiotra Skargi, który został opublikowany w czasopiśmie „Terminus” (2/2019).

Biogram autora

Ewa Cybulska-Bohuszewicz, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie

Dr Ewa Cybulska-Bohuszewicz − adiunkt Pracowni Słownika Polszczyzny XVI wieku, IBL PAN w Warszawie

Bibliografia

Abramowska J.: Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich, „Pamiętnik Literacki” 73(1982), z. 1-2, s. 3-23.

Adamczyk D.: Postać węża w opowiadaniu z Rdz 3, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 2010, t. 15, s. 5-34.

Aleksiejuk A.: „Homilie na sześć dni stworzenia” świętych Bazylego Wielkiego i Ambrożego z Mediolanu: przyczynek do analizy porównawczej „Hexaemeronów”, „Acta Patristica” 9(2018), z. 18, s. 56–72.

Barycz H.: Z dziejów jednej książki, w: tegoż, Z epoki renesansu, reformacji i baroku. Prądy, idee, ludzie, książki, Warszawa 1971.

Battistini M.: Astrologia, magia, alchemia. Leksykon historia, sztuka, ikonografia, przeł. E. Morka, Warszawa 2006.

Borkowska M.: Motyw Raju odzyskanego w apoftegmatach Ojców Pustyni (Pustelnicy i zwierzęta), „Vox Patrum” 8(1988), z. 15, s. 951-960.

Chevalier J., Gheebrant A.: Dictionaire des symboles: mythes, rêves, coutumes, gestes, formes, figures, coloreurs, nombres, Paryż 1982.

Curtius E.R.: Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997.

Cybulska-Bohuszewicz E.: „On utwierdził na wieki niebo niestanowne”. Chrześcijańska wizja kosmosu w poezji polskiej (od połowy XVI do połowy XVIII w.), Warszawa 2010.

Dominikanie w czasach krucjat, katedr i herezji, red. T. Gałuszko, M. Karp, Poznań 2016.

Dominikanie w środkowej Europie w XIII-XV wieku: aktywność duszpasterska i kultura intelektualna, red. J. Kłoczowski, J.A. Spież, Poznań 2002.

Ferguson G.: Signs & Symbols in Christian Art, London–Oxford 1989.

Forstner D.: Świat symboliki chrześcijańskiej, przeł. W. Zarzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 2001.

Hanusiewicz M.: Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku, Lublin 1998.

Jaskóła P.: Bóg rzekł i stało się. Zarys patrologii, Opole 2018.

Jordan z Saksonii: Książeczka o początkach Zakonu Kaznodziejów, przeł. M. Wylęgała, wstępem i przypisami opatrzył J.A. Spież, Warszawa 2008.

Kobielus S.: Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji: Starożytność i średniowiecze, Warszawa 2002.

Kopaliński W.: Słownik symboli, Warszawa 2001.

Kowalski J.W.: Świat mnichów i zakonów, Warszawa 1987.

Krasnodębski M.: Dusza i ciało. Zagadnienie zjednoczenia duszy i ciała w wybranych tekstach Tomasza z Akwinu oraz w filozofii tomistycznej, Warszawa 2004.

Krzewińska A.: Miejsca rozkoszne i miejsca straszne w tradycjach mitologiczno-religijnych, filozoficznych i literacko-retorycznych, w: Muzy i Hestia. Studia dedykowane Profesor Ludwice Ślękowej, red. M. Cieński i J. Sokolski, Wrocław 1999.

Kwapiszewska-Antas M.: Człowiek wobec zwierząt na przestrzeni dziejów, „Słupskie Studia Filozoficzne” 2007, nr 6, s. 97-110.

Lévi-Strauss C.: Totemizm, przeł. A. Steinsberg, Warszawa 1968.

Lurker M.: Słownik obrazów i symboli religijnych, przeł. K. Romaniuk, Poznań 1989.

Marecki J., Rotter L.: Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2009.

Mayenowa M.: O kilku staropolskich formach ekspresywnych. Z materiałów „Słownika polszczyzny XVI w.”, „Pamiętnik Literacki” 1966, nr 4, s. 485-490.

Nawarecki A.: [Wstęp do:] Miniatura i mikrologia literacka, t. I-III, red. A. Nawarecki, Katowice 2000-2003.

Nawarecki A.: O śląskiej szkole mikrologii (1999-2005). Garść wspomnień, „Forum Poetyki” 2017, s. 13. http://fp.amu.edu.pl/o-slaskiej-szkole-mikrologii-1999-2005-garsc-wspomnien/

Nehring P.: Topika wczesnych łacińskich żywotów świętych. Od „Vita Antonii” do „Vita Augustini”, Toruń 1999.

Niesiołowski-Spanò Ł. [rec.]: Biblijny kult węża-addenda (w związku z artykułem Macieja Münnicha „Biblijny kult węży − próba interpretacji”, PH, t. XCV, 2004, z. 2, s. 153-167), „Przegląd Historyczny” 96(2005), nr 4, s. 607-616.

Nowakowski D.: Św. Augustyn a paradoks zła, „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Philosophica 2010, nr 23, s. 61-88.

Parchem M.: Symbolika teriomorficzna w żydowskich pismach apokaliptycznych okresu Drugiej Świątyni na przykładzie Księgi Daniela (Dn 7-8), Apokalipsy zwierząt (1 Hen 85-90) i Czwartej Księgi Ezdrasza (4 Ezd 11-12), „Studia Gdańskie” 2015, t. 36, s. 15-42.

Pierwsi świadkowie, tłum. A. Świderkówna, oprac. M. Starowieyski, Kraków 1978.

Przybylski R.: Pustelnicy i demony, Kraków 1994.

Przybyła W.: Kulturowa semantyka motywu zwierząt, „Teksty Drugie” 2011, nr 3, s. 238-252.

Raubo A. [rec.]: „Filozofii są dziwacy, surowi, melankolicy...” o atopicznych cechach osobowości filozofów w literaturze polskiego renesansu, „Pamiętnik Literacki” 99(2008), z. 3, s. 57-86.

Sahaj T.: Poglądy Augustyna na temat śmierci, „Lingua ac Communitas” 1999, t. 9, s. 211-222.

Skala mikro w badaniach literackich, red. A. Nawarecki, M. Bogdanowska, Katowice 2005.

Simonetti M.: Między dosłownością a alegorią. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, przeł. T. Skibiński, Kraków 2000.

Stępień T.: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013.

Szczepanowicz B.: Zwierzęta i rośliny w życiu świętych oraz jako ich atrybuty, Kraków 2007.

Tazbir J.: Piotr Skarga. Szermierz kontrreformacji, Warszawa 1978.

Wipszycka E., Starowieyski M.: Męczennicy, Kraków 1991.

Zgraja B.: Stworzenia nierozumne wezwaniem do doskonałości. Przyczynek do studium nad „Hexaemeronem” św. Ambrożego, „Vox Patrum” 32(2012), t. 57, s. 821-836.

Opublikowane
2020-02-03
Dział
Artykuły