Bronisława Wójcik-Keuprulian w świetle opracowania Małgorzaty Sieradz
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest przedstawienie założeń i dyskusja nad edycją korespondencji Bronisławy Wójcik-Keuprulian, wydaną w 2018 roku przez Małgorzatę Sieradz. Bronisława Wójcik-Keuprulian należała do grona wybitnych polskich muzykolożek dwudziestolecia międzywojennego, a specjalizowała się przede wszystkim w chopinologii. Była między innymi pomysłodawczynią edycji „Dzieł wszystkich Fryderyka Chopina” pod redakcją Ignacego Jana Paderewskiego.
Autorka skrupulatnie i z kompetentnym warsztatem krytycznym prezentuje odnalezioną przez siebie korespondencję Wójcik-Keuprulian z dwoma wpływowymi postaciami polskiego życia muzycznego swojego czasu: Henrykiem Opieńskim i Ludwikiem Bronarskim. Korespondencja tworzy wartościowy przyczynek źródłowy do badań nad początkami historii muzykologii jako dyscypliny akademickiej w Polsce.
Bibliografia
Bronarski L., Harmonika Chopina, Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej, Warszawa 1935.
Muszkalska B., Bronisława Wójcik-Keuprulian – niepokorna uczennica Adolfa Chybińskiego, „Muzyka” 2012, nr 4, s. 47-70.
Sieradz M., „Kwartalnik Muzyczny” (1928-1950) a początki muzykologii polskiej, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2015.
Sieradz M., Adolf Chybiński – Józef Michał Chomiński. Korespondencja 1945-1952, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016.
Windakiewiczowa H., Wzory ludowej muzyki polskiej w Mazurkach Fryderyka Chopina. Studium muzykologiczne, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1926.
Wójcik-Keuprulian B., Chopin: studja, krytyki, szkice, wyd. Gebethner i Wolff, Warszawa 1933.
Wójcik-Keuprulian B., Elementy ludowej rytmiki polskiej w muzyce Chopina, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Lwów 1936.
Wójcik-Keuprulian B., Melodyka Chopina, wyd. K.S. Jakubowski, Lwów 1930.
Wójcik-Keuprulian B., Rytmika czy metryka? (W związku z ”Analysen der Chopinschen Klavierwerke” H. Leichtentritta), „Muzyka” 1928, nr 3, s. 115-118.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.