Franciszkanizm w twórczości kompozytorskiej Charles’a Tournemire’a – Sei Fioretti Pages D’orgue op. 60

  • Bogusław Raba Uniwersytet Wrocławski
Słowa kluczowe: franciszkanizm, Charles Tournemire, modernizm, organy

Abstrakt

Na podstawie analizy źródeł autor wskazuje topos franciszkański w zbiorze Sei fioretti op. 60 Charles’a Tournemire’a jako jeden z naczelnych nie tylko dla tego kompozytora, ale również jego wielkiego następcy – Oliviera Messiaena. Analiza strukturalna i semiotyczna pozwala na uchwycenie głębokich zależności pomiędzy inspiracją życiem i charyzmatami św. Franciszka a sferą techniczno-kompozytorską dzieła. W świetle swoistej dla Tournemire’a symbolicznej metody integrowania tekstów literackich z muzyką, przy jednoczesnym ich swobodnym parafrazowaniu oraz rozproszeniu źródłowym, przeprowadzona w artykule interpretacja daje po raz pierwszy możliwość pełnego zrozumienia dzieła, oferuje klucz do rozwiązania zagadki interpretacji również pozostałej jego spuścizny oraz głębszego niż dotychczas uchwycenia relacji między Tournemirem a Messiaenem.

Biogram autora

Bogusław Raba, Uniwersytet Wrocławski

Dr hab. Bogusław Raba – Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Bibliografia

Bundy M.R., Visions of Eternity: The Choral Works and Operas of Widor, Vierne and Tournemire, Leicester 2017.

Erpf H., Studien zur Harmonie und Klangtechnik der Neuen Musik, Wiesbaden 1927.

Fauquet J.-M., Catalogue de L’œuvre de Charles Tournemire, Genewa 1979.

Hello E., Du néant à Dieu, t.1, Paryż 1930.

Hobbs A., Ce que l’on sait de Charles Tournemire aux États Units, „L’orgue” 1989, nr 4.

Joergensen J., Saint Francis of Assisi, New York 1913.

Labie J.-F., Verschafft euch weder Gold noch Silber, w: Saint François d’Assise Messiaen, Libretto, Analyse, Komentare, Documentation, Salzburger Festspiele 1992.

Leblanc J.-M., Sept Chorals-Poëmes d’Orgue pour les sept paroles du Xrist de Charles Tournemire, „Bulletin”, No. 13, Association Maurice & Marie-Madeleine Duruflé, Paris 2013.

Raba B., Creating a Mystica Musical Eschatology: Diatonic and Chromatic Dialectic in Charles Tournemire’s L’Orgue Mystique, w: Mystic Modern: the Music, Thought, and Legacy of Charles Tournemire, red. S. Scholesser, Richemond 2014, s. 157-174.

Sabatier F., Charles Tournemire et la restauration de son orgue, „L’orgue” 1989, nr 4.

Langlais M.-L., Jean Langlais remembered, http://ml-langlais.com/Jean_Langlais_remembered_files/Jean%20Langlais%20remembered%20compresse%CC%81.pdf 2016 (20.06.2018).

Schloesser S., The Composer as Commentator. Music and Text in Tournemire’s Symbolist Method, w: Mystic Modern: the Music, Thought, and Legacy of Charles Tournemire, red. S. Scholesser, Richemond 2014.

Szerszenowicz J., Inspiracje plastyczne w muzyce, Łódź 2008.

Tomasz z Celano, Życiorys pierwszy świętego Franciszka z Asyżu, w: R. Prejs, Z. Kijas (red.), Źródła franciszkańskie, Kraków 2005.

Tournemire Ch., Eclats de Mémoire, http://mllanglais.com/Tournemire_files/Eclats%20de%20Me%CC%81moire%20Tournemire.pdf (20.06.2018).

Opublikowane
2020-01-27
Dział
Artykuły